Solen lader Tides elektriske turbuss

På Tide Verksted sitt nye anlegg på Flesland utenfor Bergen er det solen som sikrer energi til selskapets nye elektriske turbuss i klasse III.

Publisert

– Dette er to miljøtiltak vi er veldig stolte av, sier konsernsjef Roger Harkestad i Tide til YrkesBil.

Selv om turbussnæringen nå er i en krevende periode i pandemien, investerer Tide i fremtiden.

– Vi må kontinuerlig omstille oss for å møte morgendagen, og dette er et viktig steg på veien mot mer bærekraftig transport, utdyper Harkestad.

Flere vil være først
Boreal Travel og Tide Buss har begge i pressemeldinger hevdet de var først ute med å få elektriske klasse III-busser ut på norske veier denne våren.

«Først» er antakelig et definisjonsspørsmål, og YrkesBil skal ikke kåre noen vinner. Ifølge opplysninger fra Statens vegvesen var det imidlertid «close race»: Boreal Travels buss av det kinesiske merket Guangtong ble registrert 9. april, mens Tide Buss’ Golden Dragon - også den kinesisk - ble registrert 16. april.

Boreal oppgir en rekkevidde på cirka 350 kilometer for sin toakslede luftfjærede buss, som er utstyrt med 52 seter og ladeplugg både i fronten og helt bak.

Tide Buss opplyser at deres, som er den første av 16 bestilte, har plass til 49 passasjerer, og har en kapasitet på 422 kWh fordelt på 12 batteripakker. Rekkevidden er 300-400 kilometer.

Sol ute – sol inne
Tides nye buss står stasjonert på Tide Verksted sitt nye anlegg på Flesland.

Som en del av Tides miljøsatsing i forbindelse med utbyggingen av anlegget ble det investert i et solcelleanlegg på det 3.000 kvm store bygget.

– Denne energien brukes både i verkstedet og til å lade opp Tide sin kommersielle elturbuss, forklarer Harkestad.

Ladestasjonen har en kapasitet på 150 kilowatt, og med en lader vil det ta ca 2,5-3 timer å lade bussen.

Imidlertid er elturbussen utstyrt med enda et kontaktpunkt som gjør at to ladere kan brukes samtidig. Den kan da lade med 300 kilowatt og bli fulladet på 1,5 timer.

Etterspurt blant kundene
Tide er Norges nest største busselskap. Virksomheten innenfor kommersiell busstransport omfatter ekspressbusser, turbusser og flybusser.

– Vi merker allerede interesse fra miljøbevisste og teknologiinteresserte kunder. Som en ledende aktør i Norge ønsker vi å være i førersetet med å tilby transporttjenester som bidrar til flere bærekraftige destinasjoner. Erfaringene våre så langt er at dette er en tjeneste som er etterlengtet, og vi har allerede mange faste kunder som etterspør nullutslipps transportløsninger, sier Harkestad. 

– Skal vi gjøre noe med utslippene forbundet med turisme og samtidig bevare den fantastiske norske naturen i landet vårt, er transportmidler en utslippskilde vi må jobbe for å redusere, fortsetter han.

Tide anslår at de 16 elturbussene vil gi en estimert årlig besparelse av CO2 på totalt ca 720.000 kg.

Klasse III – hva betyr det?  
Mens elektriske busser i klasse I i dag er et dagligdags syn i flere større norske byer, har elektriske turbusser ligget etter i utviklingen. Årsaken er først og fremst at batteriteknologien ikke har vært moden nok for å gi denne type busser lang nok rekkevidde.  

En turbuss klasse III har høyere grad av komfort enn andre busser. Det er en såkalt normalgulvbuss der man har trapp opp i bussen, og den er registrert for en hastighet på 100 km/t. Det er krav om bilbelte og andre sikkerhetskrav, der det blant annet ikke er tillatt med stående passasjerer.  

Den første elektriske turbussen stasjoneres i Bergen, mens de neste 15 skal lokaliseres i forskjellige områder i Norge for å sikre erfaringer knyttet til drift i varierende klima. 

Powered by Labrador CMS