-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Klare konturer av høstens IAA
«Driving Tomorrow» er slagordet for årets IAA – lastebilutstillingen i Hannover. Som alle slagord kan det bety alt og ingenting. Men arrangørene har nå gitt oss en klar idé hva vi kan vente fra høstens store arrangement.
«Årets IAA, for nyttebiler, er verdens ledende mobilitetsplattform, og vil stå i front for å fremme den dialogen og de innovasjoner som er tema for de fremadrettede spørsmålene som angår denne industrien», var omtrent det Bernhard Mattes nylig sa.
Han er sjef for VDA, sammenslutningen av tysk bilindustri, som arrangerer utstillingen. Og det er kanskje ikke helt enkelt å forstå hva det var han egentlig sa heller.
Men essensen av presentasjonen, der han snakket om årets arrangement, var at utstillingen skulle understreke den viktige rollen nyttebiler har i fremtidens mobilitet, logistikk og transport, og at utstillingen vil være en aktiv del av den pågående innovasjonsprosessen.
TILBAKEBLIKK: Se bildeglimt fra forrige IAA (2016)
Plakaten han kunne presentere samtidig skal da også være et symbol på alle disse elementene som stadig må jobbe tettere sammen – ved hjelp av digitalisering – for å trekke i samme retning.
«Det vi blant annet vil vise med denne er et yngre og mer moderne designspråk», sa han. «Den illustrerer endringene for IAA, utstillingen blir mer digital, mer proaktiv og mer innovativ hele tiden.»
Det kan selvfølgelig bli nok floskler etter en stund, men det er sikkert ikke tvil om at på IAA vil vi se mer elektrifisering, mer gass og mer hybrid enn noensinne.
Vi vil garantert se nye utviklinger på dieselfronten og det vil sikkert ikke bli problemer med å spore de små, nesten usynlige – men allikevel betydningsfulle – fremskrittene innen omtrent alt, fra dekk med enda lavere rullemotstand, til aerodynamikk til infotainment.
Utslipp og sikkerhet vil som vanlig være fokusområder – vær sikker på at det blir enda flere forslag om autonomi og platooning.
LES OGSÅ: Volvos sikkerhetssjef skeptisk til autonomt
Og på den store New Mobility World-konferansen regner man med ganske mange nye informasjoner som stammer fra industriens forskning og utvikling – og fra myndighetenes pågående regelverk-endringer.
Det er vel også store muligheter for at de av oss som bare ønsker å rusle rundt og se på nyheter som kan kjøpes i dag også vil bli tilfredsstilt som vanlig. Enten det dreier seg om hele biler, påbygg, eller bare enkel rekvisita.
Dette er verdens største markedsplass for transportmidler, også for dem som ikke drømmer.
Dette er 67. gang vi har en IAA for Nutzfahrzeuge. Den åpner den 20. september og siste dag er 27.