-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Ny 7-seter fra Ford
I tillegg til S-Max og Grand C-Max er det snart klart for en ny 7-seter fra Ford

Som navnet antyder, er nykommeren basert på varebilen Connect, og som personbil er navnet Tourneo Connect. Førermiljøet og dashbordet er i praksis nærmest identisk med utgangspunktet.
Bilen kommer som både 5-seter og 7-seter, men vil du ha 7-seter er det Grand Tourneo Connect som gjelder.
Greie kjøreegenskaper
Denne uken har vi kjørt nykommeren på varierte veier i München-området. Selv om Ford gjør sitt beste for å overbevise oss om at bilen kjører bra og er meget komfortabel, er det liten tvil om at det er et par trinn opp til familiebiler som Mondeo og Kuga når det gjelder hjuloppheng, styrefølelse og kjøreopplevelse.
Også de andre 7-seterene i produktprogrammet – S-Max og Grand C-Max – har adoptert mer av de typiske Ford-genene når det gjelder kjøredynamikk enn Tourneo, men ikke misforstå: Til tross for sitt utgangspunkt som rommelig varebil med kasseform og forholdsvis høyt tyngdepunkt, har Tourneo Connect absolutt akseptable kjøreegenskaper.
Praktisk og fleksibel
Rommelig og praktisk, det er stikkord for nykommeren. Den kjennetegnes av store skyvedører på hver side, topphengslet bakluke og forholdsvis lav lasteterskel.
De syv setene kan arrangeres i et stort antall varianter, avhengig av hvor mange seter du har behov for å bruke. Tredje seterad kan skyves i lengderetningen for å prioritere bagasjeplass eller benplass.
Hvert av setene i andre og tredje rad kan felles flatt ned eller foldes sammen og vippes opp i stående stilling.
Ryggen på passasjersetet foran kan legges ned, og dermed har du en lastelengde på nærmere 3,5 meter. Det nye gulvteppet kan med andre ord fraktes hjem uten at det stikker ut gjennom bakluken.
Tre motorvarianter
På det norske markedet leveres bilen med tre motoralternativer og to utstyrsnivåer.
Du kan velge mellom to dieselmotorer, begge 1,6-liter med enten 95 eller 115 hk. Bensinmotoren er den imponerende 3-sylindrede EcoBoost-motoren med 100 hk, som vi tidligere har stiftet bekjentskap med i Fiesta og Focus.
Automatgir i kombinasjon med 1,6-liters EcoBoost-motor med 150 hk er på plass på vårparten.
Prisene starter på 266.400 kroner med utstyrsnivå Trend.
Vil du ha utstyr som Active City Stop, parkeringssensorer, cruise control, panorama soltak og to-sone klimaanlegg, må du velge nivå Titanium. Da starter prisene på kr 316.400 for 5-seteren, mens storebror koster 20.000 kroner mer inkludert syv seter.
Ford-importøren har ikke noe konkret tall for hvor mange Tourneo Connect som skal selges i 2014, men de har god tro på at de skal bli «best i segmentet». Da må de nærme seg 200 biler for å slå VW Caddy.
Motor: | 4-syl. diesel, 1560 ccm |
Effekt: | 70 kW (95 hk) v/3750 o/min. |
Mål: | 481 x 183 x 185 cm (L/B/H) |
Akselavstand: | 306 cm |
Egenvekt m/fører: | 1508 kg |
Bagasjevolum: | 322-2761 liter |
Aks. 0-100 km/t: | 14,7 sek. |
Toppfart: | 160 km/t |
Forbruk blandet kjøring: | 0,46 l/mil |
CO2-utslipp: | 121 g/km |
Pris fra: | kr 300.400 |
Pris som prøvekjørt: | kr 336.400 |
Lansering i Norge: | Januar 2014 |
Konkurrenter: Først og fremst VW Caddy, men også Citroën Berlingo, Nissan NV200 Evalia, Peugeot Partner og Fiat Doblo.