-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny 7-seter fra Ford
I tillegg til S-Max og Grand C-Max er det snart klart for en ny 7-seter fra Ford
Som navnet antyder, er nykommeren basert på varebilen Connect, og som personbil er navnet Tourneo Connect. Førermiljøet og dashbordet er i praksis nærmest identisk med utgangspunktet.
Bilen kommer som både 5-seter og 7-seter, men vil du ha 7-seter er det Grand Tourneo Connect som gjelder.
Greie kjøreegenskaper
Denne uken har vi kjørt nykommeren på varierte veier i München-området. Selv om Ford gjør sitt beste for å overbevise oss om at bilen kjører bra og er meget komfortabel, er det liten tvil om at det er et par trinn opp til familiebiler som Mondeo og Kuga når det gjelder hjuloppheng, styrefølelse og kjøreopplevelse.
Også de andre 7-seterene i produktprogrammet – S-Max og Grand C-Max – har adoptert mer av de typiske Ford-genene når det gjelder kjøredynamikk enn Tourneo, men ikke misforstå: Til tross for sitt utgangspunkt som rommelig varebil med kasseform og forholdsvis høyt tyngdepunkt, har Tourneo Connect absolutt akseptable kjøreegenskaper.
Praktisk og fleksibel
Rommelig og praktisk, det er stikkord for nykommeren. Den kjennetegnes av store skyvedører på hver side, topphengslet bakluke og forholdsvis lav lasteterskel.
De syv setene kan arrangeres i et stort antall varianter, avhengig av hvor mange seter du har behov for å bruke. Tredje seterad kan skyves i lengderetningen for å prioritere bagasjeplass eller benplass.
Hvert av setene i andre og tredje rad kan felles flatt ned eller foldes sammen og vippes opp i stående stilling.
Ryggen på passasjersetet foran kan legges ned, og dermed har du en lastelengde på nærmere 3,5 meter. Det nye gulvteppet kan med andre ord fraktes hjem uten at det stikker ut gjennom bakluken.
Tre motorvarianter
På det norske markedet leveres bilen med tre motoralternativer og to utstyrsnivåer.
Du kan velge mellom to dieselmotorer, begge 1,6-liter med enten 95 eller 115 hk. Bensinmotoren er den imponerende 3-sylindrede EcoBoost-motoren med 100 hk, som vi tidligere har stiftet bekjentskap med i Fiesta og Focus.
Automatgir i kombinasjon med 1,6-liters EcoBoost-motor med 150 hk er på plass på vårparten.
Prisene starter på 266.400 kroner med utstyrsnivå Trend.
Vil du ha utstyr som Active City Stop, parkeringssensorer, cruise control, panorama soltak og to-sone klimaanlegg, må du velge nivå Titanium. Da starter prisene på kr 316.400 for 5-seteren, mens storebror koster 20.000 kroner mer inkludert syv seter.
Ford-importøren har ikke noe konkret tall for hvor mange Tourneo Connect som skal selges i 2014, men de har god tro på at de skal bli «best i segmentet». Da må de nærme seg 200 biler for å slå VW Caddy.
Motor: | 4-syl. diesel, 1560 ccm |
Effekt: | 70 kW (95 hk) v/3750 o/min. |
Mål: | 481 x 183 x 185 cm (L/B/H) |
Akselavstand: | 306 cm |
Egenvekt m/fører: | 1508 kg |
Bagasjevolum: | 322-2761 liter |
Aks. 0-100 km/t: | 14,7 sek. |
Toppfart: | 160 km/t |
Forbruk blandet kjøring: | 0,46 l/mil |
CO2-utslipp: | 121 g/km |
Pris fra: | kr 300.400 |
Pris som prøvekjørt: | kr 336.400 |
Lansering i Norge: | Januar 2014 |
Konkurrenter: Først og fremst VW Caddy, men også Citroën Berlingo, Nissan NV200 Evalia, Peugeot Partner og Fiat Doblo.