-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny el-engelsk for UPS
UPS har nettopp fortalt at de skal jobbe sammen med ARRIVAL, en engelsk start-up. I første omgang skal de ta i bruk 35 elektriske varebiler i London og Paris.
Hvorfor er omtrent alle nyheter elektriske for tiden?
Hvis vi ser oss om, og legger merke til all nyttig transport er det ikke store innslag av strøm.
Allikevel blir vi dynget ned av nyheter fra el-området.
Og vi blir fristet til å bringe dem videre, selv om vi vet at matnyttig? Ikke akkurat.
Ikke ennå i hvert fall.
LES OGSÅ: DAF og VDL med elektrisk trekkvogn
Flåte på 35 biler
Men akkurat denne sjarmerte meg, fordi de sjokoladefargede UPS-bilene på bildet er så utrolig funky ut.
Rene linjer, attraktive.
At de har noen kW og kWh og sånt under skallet blir ikke så viktig da. Forresten er det eneste vi egentlig vet om dem at de skal ha en rekkevidde på snaue 250 kilometer.
Men her har vi igjen noen tekno-idealister som har startet opp elbil-Wannabe-produsenten ARRIVAL: Helt siden 2016 har de hatt med seg UPS – en virkelig storforbruker av biler – på laget, og de har sammen utviklet en rekke prototyper.
Nå har de bestemt seg for denne, en lettvekts, kompositt modulkonstruksjon med masse elektronikk om bord, blant annet et Advanced Driver Assistance System som skal lette presset ved tett storbytrafikk.
For det kommer denne første flåten på 35 biler å bli utsatt for. De skal inn i UPS-trafikk i London og Paris i løpet av dette året.
LES OGSÅ: Mer elektrisk fra Volvo
Kutter fossil-båndet
UPS har fra før av mer enn 9.000 biler med alternative drivlinjer rundt i verden (300 elbiler i Europa blant annet) så man kan regne med at tilbakemeldingene på disse nye deltakerne vil bli ganske objektive.
Dessuten har UPS nettopp installert sin egen hurtiglader ved et depot i London. Ved hjelp av smart strømstyring sier de at de kan hurtiglade en rekke elbiler samtidig uten å måtte oppgradere strømnettet.
Det finnes vel forøvrig ikke en kommende kommersielle el-produksjonsbilen UPS ikke står på kundelisten for. Fra Fusos eCanter til Teslas truck.
De har virkelig bestemt seg for å kutte fossil-båndet. Og dette ARRIVAL-innslaget er et logisk ledd i innsatsen.
Den kommende utgaven av YrkesBil, nr. 5 som er hos abonnentene den 23. mai, har forøvrig en egen seksjon om elektriske varebiler. De fleste av dem er adskillig nærmere og mer konkrete enn ARRIVALs forsøksbiler.