Venturi fortsetter der Citroën slapp

Nå har Venturi – kjent for modige elbilkonstruksjoner i nesten 20 år nå – vist frem en polar-versjon. Den skal forske for fyrst Albert av Monaco, får vi vite.

Publisert

Siden Venturi er et selskap med base i Monaco, er det ikke underlig at båndene mellom selskapet og fyrstehuset er tette. Og siden det later til at fyrsten stiller opp på alt som har med elbiler å gjøre, er det kanskje naturlig at båndene er enda tettere.

Og siden det nyeste kjøretøyet fra Venturi er beltedrevet og heter Antarctica og skal brukes for Fyrst Albert II Stiftelsen, som jobber med å skjønne litt om klimaendringer, er det helt åpenbart at det blir en iøynefallende fyrsteprofil rundt dette prosjektet.

Vi møtte kjøretøyet for første gang på Paris-utstillingen for åtte år siden. Etter den tid har den vært testet litt og utviklet litt, mens Venturi først og fremst har konsentrert seg om andre ting.

Solid innsats i Formel E, for eksempel.

Men nå er altså den endelig Antarctica-versjonen vist. Og det er antydet hva den skal gjøre.

Den skal ta med forskere rundt i områder der krav til null forurensing er meget strenge, der vitenskapelige prøver tas med molekulær nøyaktighet, steder der forskerne kanskje har måtte bevege seg til fots.

Den nye Venturien vil bli et slags mobilt laboratorium, med 45 kilometer rekkevidde, som kan ta forskerne ut til utmark hvor de tidligere har måttet rusle.

Men først skal de fullføre en surrete Citroën-øvelse fra 80 år tilbake.

De fleste har kanskje hørt om de store Citroën-ekspedisjonene til Kina og gjennom Afrika og sånt, utført med spesialbygde biler med belter bak.

Etter blant andre Croisiere Jaune og Croisiere Noir ble Andre Citroën lurt av en av sine underligere venner, Charles Bedaux, til å utruste biler for en Croisiere Blanche-ekspedisjon i 1934.

Bedaux var fransk-amerikaner og en av de mer eksentriske mangemillionærene fra mellomkrigsårene. Det sier ikke lite.

Ekspedisjonen hans skulle finne sted i British Columbia – ikke veldig heltemodig kanskje – og var i realiteten et skikkelig publisitets-stunt for Bedaux.

Akkurat som han trengte det. Han var like god venn med Hertugen av Windsor som med Hitler og beveget seg i de underligste kretser. Med på denne turen hadde han blant annet med seg noen av Hollywoods beste som skulle oppbevare ekspedisjonen på celluloid.

Ved siden av bilene hadde han med en rekke cowboyer på hester fra Alberta og blant de cirka 50 som deltok hadde han jommen funnet plass til både kona og elskerinnen!

Floyd Crosby, senere Oscar-vinnende fotograf med filmen High Noon, var film-sjef. Men filmen ble aldri noe av, for hele ekspedisjonen var fullkomment mislykket og man måtte bryte.

Av en eller annen grunn skal Venturi-folket (og fyrsten, han skal nemlig være med på den første turen) åpne Antarctica-kjøret med noe de kaller «Back to Telegraph Creek». Dette var nemlig det målet som Bedaux og hans folk aldri nådde.

Den 6. og 7. mars skal nemlig Venturien, med fyrsten, Xavier Chevrin (som er sjef for Venturi North America) og en kanadisk astronaut kaste seg ut på de 42 ikke veldig utfordrende kilometerne mellom Dease Lake og Telegraph Creek.

«Som en symbolsk hyllest til Croisiere Blanche i 1934», får vi vite.

Ta en titt på Georg Ungars film «The champagne safari» fra 1995 (med deler av Crosbys filmer) og se om dette fortjener noen forsinket hyllest.

Men selve kjøretøyet er altså klart nå. Det veier cirka to tonn, er bygget for ekstreme forhold, ned til minus 50, kan frakte tre personer pluss utstyr og bagasje over en strekning på 45 kilometer før de to 60 kWh batteriene er tomme. Den kan klare 20 km/t når underlaget tillater det, uten å sette ødeleggende spor etter seg.

Hvordan de skal lade batteriene igjen, uten å legge igjen klimaspor, fortelles det ingenting om.

Hvis det skal brukes solceller, så husk at det er perioder av året hvor det er litt upraktisk.

Powered by Labrador CMS