-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Japansk el-buss i Finland
En finsk startup har gått til Japan for å få hjelp til å designe en selvkjørende minibuss, spesielt utviklet for vinterføre.
SÆREGEN: Slik ser den japansk-finske elbussen ut forfra og innvendig.
Sensible 4 heter en finsk startup. Med sentrum i Aalto Universitetet i Helsinki utvikles det en selvkjørende liten buss.
«Siden svært mye av det teknologiske innholdet i fremtidens biler utvikles i California eller Sør-Europa mente vi det var nyttig at noen som lever under slike forhold begynte å tenke på biler som også kan fungere på vinteren».
Slik forklarer Harri Santamala, medgründer og sjef for Sensible 4.
«Det er bare å se på mange av dagens såkalte autonome biler», fortsetter han, «de baserer seg ofte på en videostyrt filholder. Men hvis kameraene ikke kan se veistripene på grunn av snø eller is er det lett å skjønne hva som vil kunne skje».
Det hele er basert på 30 års erfaring med automatisering på dette universitet. I 2014 startet skolen et selskap, GIM, som skulle gjøre penger på all robotikken de hadde utviklet helt siden denne innsatsen startet i 1985. Sensible 4 benytter deler av den teknologien GIM markedsfører.
Men de nøyde seg ikke med å hente teknologipakken utenfra. For å pakke den inn gikk de merkelig nok helt til Japan – man skulle jo tro det var designtalenter nok i Finland.
Men resultatet kan ingen klage på. Det er Muji, et japansk firma med butikker over hele kloden, som står bak designen. De har levert klær og interiørdetaljer og skrivepapir og alt som kan sette et visuelt preg på hverdagslivet omtrent like lenge som Aalto-universitetet har jobbet med roboter.
Navnet på selskapet betyr løst oversatt «uten logo» og det er en av spesialitetene deres at de oppgir aldri navn på designerne. Uansett hvor verdensklasse produktene er.
Så heller ikke denne gang vet vi noe om hvem som har ført pennen. Men vi kan slå fast at selv om vi vet at dette er japansk hadde vi ikke blitt forundret om det ble påstått at dette er finsk eller skandinavisk.
Helt rent, minimalistisk, ikke noe er overflødig.
Bussen, som er døpt Gacha, skal ut på virkelige prøver neste år.
Den store premieren skal finne sted i Helsinki i mars og deretter skal de første eksemplarene ut og virkelig testes på faste ruter i tre finske byer.
Man regner med at i 2020 er man i gang med fullskala- både produksjon og trafikk.