-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Batteribytte for de tunge
Prognoser fra CATARC – et kinesisk tech & forskningssenter, med vekt på biler – sier at bestanden av tunge elbiler vil ligge rett under 200.000 i 2025.
De vil da representere ca. 16 prosent av totalbestanden sier en av de store investeringsbankene, og bruker data fra CATARC.
Ser man lenger frem vil tungbil-flåten bestå av 35 % elektriske biler, sier de.
I fjor ble det solgt ca. 25.000 New Energy-biler i Kina – en økning på 142 prosent i forhold til året før. Markedsandelen var da ca. 5 prosent. 89 prosent av disse var rene batterielektriske utgaver og cirka halvparten av dem var utstyrt med batteribytte-systemer.
Det er mye tid å spare på batteri-bytte. Tunge biler bruker lang tid på å lade, batteri-bytte møter dagens krav til effektiv drift sa banken.
Fra 2021 økte biler med batteribytte merkbart, og det kan ikke være helt tilfeldig at CATL – en av klodens store batteriprodusenter – lanserte sitt Qiji Energy system nå midt i juni.
Dette er et batteri-byttesystem spesielt beregnet på tunge biler. Systemet baserer seg på en, to eller tre moduler – hver er på et 171 kWt stort batteri slik at maksimal kapasitet vil bli 513 kWt.
Batteriene tåler 15.000 ladesykluser og systemet er tilgjengelig for alle produsentene.
I fjor lanserte CATL et tilsvarende system for personbiler. Evogo het det og det finnes allerede noen stasjoner. Aiways og Peugeot og Citroën fra Dongfeng er inne på systemet. Det later med andre ord ikke til at det ligger på VG-toppen for energibærere ennå.