-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Batteribytte for de tunge
Prognoser fra CATARC – et kinesisk tech & forskningssenter, med vekt på biler – sier at bestanden av tunge elbiler vil ligge rett under 200.000 i 2025.
De vil da representere ca. 16 prosent av totalbestanden sier en av de store investeringsbankene, og bruker data fra CATARC.
Ser man lenger frem vil tungbil-flåten bestå av 35 % elektriske biler, sier de.
I fjor ble det solgt ca. 25.000 New Energy-biler i Kina – en økning på 142 prosent i forhold til året før. Markedsandelen var da ca. 5 prosent. 89 prosent av disse var rene batterielektriske utgaver og cirka halvparten av dem var utstyrt med batteribytte-systemer.
Det er mye tid å spare på batteri-bytte. Tunge biler bruker lang tid på å lade, batteri-bytte møter dagens krav til effektiv drift sa banken.
Fra 2021 økte biler med batteribytte merkbart, og det kan ikke være helt tilfeldig at CATL – en av klodens store batteriprodusenter – lanserte sitt Qiji Energy system nå midt i juni.
Dette er et batteri-byttesystem spesielt beregnet på tunge biler. Systemet baserer seg på en, to eller tre moduler – hver er på et 171 kWt stort batteri slik at maksimal kapasitet vil bli 513 kWt.
Batteriene tåler 15.000 ladesykluser og systemet er tilgjengelig for alle produsentene.
I fjor lanserte CATL et tilsvarende system for personbiler. Evogo het det og det finnes allerede noen stasjoner. Aiways og Peugeot og Citroën fra Dongfeng er inne på systemet. Det later med andre ord ikke til at det ligger på VG-toppen for energibærere ennå.