Denne Scania R 460 6x4 trekkvognen med komprimert biogass (CBG) som drivstoff er norsk og stilles ut på Scanias stand under Bauma 2025.

Norsk veteran til Bauma

En av de bilene Scania viser på Bauma har allerede fått kjørt seg skikkelig på norske vinterveier.

Bilen er en Scania R 460 6x4 trekkvogn der motoren mates med komprimert biogass (CBG) og der det er montert ekstra tanker bak hytta for å sikre enda lenger rekkevidde.

Bilen står på utstillingen med norske skilter – den hadde nemlig sin debut på Scania Winter tidligere i år, der den ble kjørt mange tusen kilometer av kunder og presse.

Bilen er et element i Scanias oppskrift om en mer bærekraftig fremtid. På Bauma er budskapet konsentrert rundt biler beregnet for anlegg- og gruve-drift.

Scania R 460 med komprimert biogass og ekstra rekkevidde på Bauma 2025

Ekstra gasstanker

Scania forteller at dette er den første bilen de har bygget med ekstra gasstanker på plattingen bak hytta, i tillegg til de åtte 95 liters tankene som allerede er der.

De ekstra 2 x 235 liters tankene gir nesten en halv gang lenger rekkevidde enn standard-versjonen byr på.

Men Scania-standen på messeområdet i München er selvfølgelig mer variert enn bare en gassbil.

Vil gjøre gruveindustrien grønnere

På den ene siden en 8x4/4 tungtrekker med legendarisk V8 motor (som også kan kjøre på HVO).

På den andre siden en rekke elektriske og hybride kraftløsninger som alle har en nøkkelrolle å spille i å gjøre anleggs- og gruveindustrien mer bærekraftig, og selskapet vil begynne å tilby sin nye e-maskin og batteripakke på Bauma.

Systemet er utviklet helt internt av Scania og kombinerer en e-maskin og batteripakke med en forbrenningsmotor for parallell hybriddrift, sammen med en hovedkraftenhet, e-maskin, inverter og batterier.

De lave støynivåene i elektrisk modus gjør den ideell for bruk i byer og er bedre for førere, mens hybridmodus også gir muligheter for ekstra kraft og rekkevidde ved behov.

- Scania driver overgangen til bærekraft, med kraftige og effektive nullutslipps- og lavkarbonløsninger designet for krevende anleggs- og gruvejobber nå og i fremtiden, sier Stefano Fedel, konserndirektør for salg og markedsføring hos Scania.

Powered by Labrador CMS