NYTT TEAM: Daglig leder Morten Leonsen (f.v.), kontor- og regnskapsansvarlig Margaret H. Krogstad, flåte- og innkjøpssjef Sven Myrvollen og markedssjef Trond Gladsø i Your Mobility AS.

Ny aktør satser på prosjektrelatert utleie av yrkesbiler

– Ny regnskapslov har sammen med pandemien sterkt synliggjort risikoen ved lengre leasingperioder. Derfor er prosjektrelatert leie av yrkesbiler veldig aktuelt nå, sier daglig leder Morten Leonsen og markedssjef Trond Gladsø i nyetablerte Your Mobility AS i Solbergelva ved Drammen.

Konseptet for selskapet er korttidsutleie av ferdig innredede og skreddersydde yrkesbiler for perioder fra tre til tolv måneder, og mye av hemmeligheten ligger i alt-i-ett tenkningen bak konseptet.

– Det er tid for endringer i bransjen, noe Covid-19 har understreket kraftig. Tiden er mer enn moden for endringer i tankesett både når det gjelder miljø, økonomi, logistikk, kompleksitet og fleksibilitet. Vi ser at denne trenden skyter ekstra fart i tider som er så uforutsigbare som nå, sier Leonsen og Gladsø til YrkesBil.

De viser til et eksempel på hvordan dette kan slå ut:

– Et stort elektrofirma møtte pandemien med en bilpark på 2.000 enheter. 600 ansatte ble permittert, men bilene kunne ikke permitteres, og kostnadene fortsatte å påløpe her, sier de.

IT-prosjektet komplekst

– Med korttidsleiekonseptet står ikke kunden igjen med stor risiko over lang tid. Vi utvikler et IT-verktøy som ivaretar alle ledd ved drift og leie av yrkesbiler, fastslår duoen.

De har begge lang bakgrunn fra bil- og yrkesbilbransjen. Leonsen er blant annet medeier i Peugeot- og Mercedes-Benz-forhandleren Hallingdal Bilsenter AS.

Med seg i Your Mobility har de også Sven Myrvollen, som blir ansvarlig for innkjøp og drift av flåten. Myrvollen har også lang erfaring med yrkesbiler, blant annet som tidligere rådgiver for LeasePlan på spesialkjøretøy og tyngre biler.

Disse tre er også aksjonærer i Your Mobility AS, gjennom selskapene Rumo Invest AS, Myrvollen Invest AS og Zeven Invest AS.

SJEFEN: Morten Leonsen, daglig leder i Your Mobility AS.

– Hva er mest kapitalkrevende ved oppstarten?

– Det er IT-prosjektet, på grunn av den store kompleksiteten. I dette systemet legges all merkantil og praktisk logistikk fra A til Å ved gjennomføring av bildrift.

– Enhver kunde, enkeltbileier eller flåtedriftsansvarlig, skal kunne gå inn i en portal på hjemmesiden og konfigurere sin egen yrkesbil, i tillegg til å følge dens syklus fra bestilling til bruk, forklarer de.

Alt skjer på et sted

– Dagens løsning på dette er en flerleddsprosess med mange systemer og leverandører involvert, og tilhørende håndtering av vareflyt fra bestilling til ferdig kjøretøy. Dette sinker prosessen, foruten at det øker kostnader og miljøutslipp for hvert objekt.

– Ikke minst vil den miljømessige effekten være ekstremt merkbar, siden objekter hos oss ikke skal flyttes under utvikling, men produseres ferdig på samme sted som utlevering «klar til bruk» skjer.

– Men varebiler kan man jo leie for kortere og lengre tid også nå?

– Ja, men i tradisjonell utleie må det plusses på forskjellig utstyr etter behov, for utleiebiler som er klargjort for forskjellige håndverksbehov finnes ikke ennå. Med spesialtilpasninger blir det fort dyrt.

– Hos oss bestiller kunden på nettet, og konfigurerer bilen selv ut fra sine behov. Vi har utviklet standard gulv for alle aktuelle bilmodeller, slik at bilen kan brukes om igjen med en helt annen innredning etter en kort tur innom hos oss. Denne fleksibiliteten er en av våre største styrker, understreker Trond Gladsø.

Standardpakker

STANDARD: Det er utviklet seks standardpakker for innredning til de forskjellige biltypene. Disse dekker elektriker, rørlegger/VVS og e-handel, og er en del av leieavtalen.

– Når vi mottar forespørsel gir vi kunden en pris, og så ordner vi alt videre. I leieavtalen er full flåtestyring og biladministrasjon inkludert, og all aktuell rapportering vil være tilgjengelig også via app, sier han.

Your Mobility har avtale med flere aktuelle leverandører for bygging, innredning og logistikk. De aktuelle bilmerkene på varebil er Mercedes-Benz, Toyota, Peugeot, Isuzu, Renault, Maxus og Volkswagen.

Det er også utviklet standard skreddersydde verktøypakker tilpasset de ulike bruksområdene til kundene. Verktøypakker må derimot kjøpes av kunden.

Solide samarbeidspartnere

I tillegg til de nevnte bilmerkene, har Your Mobility også med seg flere andre sterke merkenavn på satsingen.

I dette inngår blant annet en stor avtale med Würth Norge, som inkluderer inn- og utlevering av biler ved flere av deres avdelinger fordelt rundt om i landet. Würth er dessuten hovedleverandør av innredning, verktøy, lys og smøremidler.

I tillegg er det inngått avtale med Vianor på dekk, Eberspächer på varme/kulde, ABAX for elektronisk kjørebok, Norsk BilTransport, LY Forsikring, AS Financiering, Sparebanken Øst, KGK for alkolås og forskjellige andre artikler – og Thor Holm Plastvarefabrikk for topper til pickup-modeller.

SAMARBEIDSPARTNERE: Your Mobility-ledelse og underleverandører samlet foran hovedkontoret i Solbergelva ved Drammen. Fra venstre: Renate Resvoll Holm, Pickupsenteret, Christian Salvesen, KGK, Terje Hagen, Eberspächer Norge, Kim Morønning, Vianor, Joachim Gill, RSA, (Your Mobility-teamet med Margaret Krogstad i bilen og Sven Myrvollen, Morten Leonsen og Trond Gladsø knelende) videre står Karianne Berg Berntsen, ABAX, Lars Tore Kalager, Toyota Drammen, Kristoffer Gravdal, Albjerk Bil, Joakim Grothaug, Würth, Christina Riise Pedersen, Norsk Biltransport.

Your Mobility kjøper alle biler, og er ifølge eierne solid finansiert for dette.

4.200 kvadratmeter

Alt som skjer fra bil bestilles til den leveres til kunde skjer hos – og i regi av – Your Mobility.

– Som en del av vår satsning har en av våre investorer kjøpt en bilforhandler på Rud i Bærum. Dette gjør at vi kan samlokalisere all vår virksomhet, og bli en stor total leverandør innen yrkesbilsegmentet.

– Vi vil da kunne tilby tjenester som dekker alt for ethvert yrkesbilbehov - service, vedlikehold, skader, påbygg etc.

Bygget på 4.200 kvadratmeter gir Your Mobility gode vekstmuligheter i fremtiden, og offisiell åpning vil bli i oktober 2022.

Kunden slipper å bruke tid og energi på innredning og tilpasninger. Hos oss får han én person å forholde seg til, og denne forenklingen og fleksibiliteten ser vi at stadig flere ønsker seg, understreker Leonsen og Gladsø.

– Hvor stor bemanning vil selskapet få?

MYE DATA: IT-delen av virksomheten er kompleks, men skal ifølge selskapet være enkel i bruk for kundene. I dette systemet legges all merkantil og praktisk logistikk fra A til Å ved gjennomføring av bildrift.

– Foreløpig er vi ikke mange, men alt skal inn i overbyggende IT-systemer, og dette krever jo en del folk. Når samlokalisering er utført, må det folk til for produksjon og logistikk. Men administrasjonen blir liten – det meste styres via app og portal.

Stort potensial

– Og markedet – hvor stort er det?

– I fjor ble det solgt ca. 30.000 varebiler her i landet. 30 – 35 prosent av disse jobber på prosjekt, så potensialet er stort, fastslår de to.

– Hvem konkurrerer dere mot i dette markedet?

– Noe direkte sammenlignbart konkurrerende konsept finnes ikke. Det vi konkurrerer mot er derfor selve systematikken, der anskaffelse av en yrkesbil tradisjonelt involverer mange aktører og krever masse tid og ressurser. Miljøvennlig er det heller ikke med flytting av biler fra sted til sted under klargjøringsprosessen, understreker daglig leder Morten Leonsen og markedssjef Trond Gladsø i Your Mobility.

De to legger til at det forberedes et eget Yrkesbilseminar 19. – 20. oktober i år.

Powered by Labrador CMS