-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Ikke godkjent: For trangt bak rattet
For første gang har myndighetene stanset en stasjons-varebil med den begrunnelse at plassen bak rattet er for dårlig. Ingen vil si hvilken modell det dreier seg om, for importøren trakk bilen etter at de fikk rådet om at det var kanskje det smarteste.

Hva skjer når kollisjonsputen utløses og sjåføren sitter nærmest med rattet i magen? Eller sidekollisjonsputen løses ut og bilen har en skillevegg bak forsetene?
Dette er forhold som har fått økt aktualitet i forbindelse med ombygging til varebiler i Norge. Alle ønsker en varebil og bruker alle triks for at det skal bli plass til statskassa.
En vanlig løsning er å feste skilleveggen så tett bak forsetene at plassen særlig til sjåføren blir meget begrenset. I en bil som Toyota Yaris Verso varebil er det svært dårlig plass til en fører som er lengre enn 1,60 meter. Nå selges ikke denne modellen lenger, men andre forsøker også løsning med skilleveggen langt framme.
Det er gjort både på Opel Zafira og Renault Grand Scenic. Og tilbakemeldingene fra forhandlere er at mange kunder klager på den dårlige førerplassen.
En forhandler sier at noen kunder har erfaring fra Yaris Verso varebil og brukerne krever en bedre arbeidsplass. Når man skal skifte vil man ha en bil med bedre komfort. Selv VW Touran vare blir i minste laget, sier en bedriftsleder som er lei av å høre sine ansattes mishagsytringer.
En bilimportør ønsket å vurdere om en av deres biler kunne bli varebil. De fikk tynet inn statskassa og skilleveggen måtte settes veldig langt fremme. Bilen ble levert til myndighetene med ønske om typegodkjenning. Men tilbakemeldingen var at her synes vi det er for dårlig plass bak rattet. Dermed trakk importøren bilen og saken var ute av verden. Importøren var selv i tvil og var ikke vanskelig å overtale. Ingen vil oppgi importørens navn.
Da Renault skulle godkjenne Grand Scenic som varebil krevde myndighetene at den måtte testet for sidekollisjonsputer. Skilleveggen delte puten, og myndighetene ville at det skulle skje en funksjonstest. Renault besto denne testen med glans. På andre biler må flere kollisjonsputer kobles ut.