VIKTIG: Premium dekkprodusentene og bilprodusentene står sammen om å hevde at riktig dekktrykk gir sikkerhet, mindre dekkslitasje, mindre forbruk og unødvendig utslipp til miljøet. Riktig dekktrykk tjener dessuten penger til lastebileieren.

Nytt system skal gi bileieren bedre oversikt og kontroll over dekkene

«Alle» vet at riktig dekktrykk gir sikkerhet, mindre dekkslitasje, mindre forbruk og unødvendig utslipp til miljøet. Nå vil Continental gjøre det enklere å ha oversikt og kontroll.

Publisert

Lufttrykket er viktigst for sikkerheten, driftssikkerheten, kjøreegenskapene, livslengden, forbruket og dermed også miljøet.

Continental banker følgende fakta i bordet: Ved å ha riktig lufttrykk øker livslengden til dekket med 20 prosent i forhold til et dekk uten riktig dekktrykk.

Eggers Spedition GmbH, som blir brukt i markedsføringen av ContiConnect-systemet, sparer cirka 500 liter per bil, og 84.000 euro i året.

Bridgestone har tidligere presentert lignende tall.

YrkesBil var med på lanseringen av Contis nye generasjon dekktrykk-sensor i Sevilla nylig. Produktet er nå lansert ut i markedet.

ALT PÅ ETT STED: ContiConnect Advanced viser dekktrykk og temperatur og bruker algoritmer for å regne ut dekkslitasjen i forhold til bruker. Systemet gir beskjed om dekkskift før det er for sent.

Det naturlige spørsmålet er også det mest naive. Lastebileiere, flåtestyrere og sjåfører er fullstendig klar over hvor viktig det er å ha rett dekktrykk.

Lastebilprodusentene har både dekktrykksvarslere og flåtestyringssystemer. Hvorfor skal lastebileiere investere ytterligere i dekktrykksvarslere, som i tillegg må limes på plass i alle hjul. Og hvorfor sitter ikke systemet i ventilen?

Mer avansert system

Først og fremst syndes det fra sjåførenes side. Dekktrykksystemet i bilen er enkelt å manipulere når det varsles om dekktrykksfall. Sjåføren skrur av varselet. Dette er en hyppig årsak til punktering og dermed driftsstans.

Resultatet er service på åpen vei, misfornøyde kunder og en sinna driftsansvarlig. Det skal nevnes at sjåføren ikke alltid har skylden. Useriøse, til dels kontinentale distributører, sender sjåfører på langtur med utslitte dekk.

YrkesBil stirrer på den nye «dingsen». Hva gjør den, som den gamle ikke kunne? Svaret er oppsiktsvekkende. Contis helt nye Advanced-system er forbedret fra bare å være en dekktrykksvarsler.

Advanced lar seg innpasse både med bilene og ikke minst hjemmekontoret og driftsansvarlig i sanntid. Conti har, sammen med Siemens Mobile, arbeidet frem et system som ikke bare forteller sjåføren og hjemmekontoret om at det er lite luft i ett eller flere hjul.

ContiConnect Advanced måler også mønsterdybde, temperatur og lufttrykk. Dessuten slitasje i forhold til sjåførens kjøring. Hjemmekontoret ser situasjonen. På denne måten kan det planlegges skifte av dekk i tide.

Dekksensoren limes i dekkene. Blåtann-kontrollbokser monteres under bilen og på hengeren. Kommunikasjonen fra disse boksene går til bilen og hjemmekontoret. Sensoren har et eget tilpasset hulrom for feste i de nye generasjonene Continentaldekk, men kan limes på alle dekk uansett leverandør. Den kan også fjernes og brukes på nytt, for eksempel i regummierte dekk. Enheten er batteridrevet og vil tåle 4 – 6 år.

SMART: Den avanserte enheten (gul) måler også gjenværende mønsterdybde, og anslår rekkevidde for slitasjen slik at dekkskifte og service kan planlegges i god tid.

Snart standard

Lastebilprodusentene vil etter hvert levere dekktrykkvarsling som standard i bilene, men ikke på hengerne. Advanced-sensoren kan stå i fire uker uten å sende. Når den aktuelle hengeren kobles til og dataenhetene møter hverandre via blåtann, er hengeren og tralla på nett igjen. Og nota bene! feil dekktrykk er mest typisk på traller! Med mye vekt i kombinasjon med feil dekktrykk økes drivstoff-forbruket, men også slitasjen på tralledekkene. Dette er en feil mange gjør. Trallene blir hyppig brukt av mange. Det er slik man mister kontrollen.

Selvsagt følger det en egen mobil applikasjon til systemet. Du logger deg på og kan se dekktrykket i dekkene, men særlig viktig er det å få beskjed om dekktrykket er feil. Applikasjonen kan også brukes av hjemmekontoret, som igjen betyr at disse kan forberede sjåføren på eventuelle problemer, eller service.

Dekkene påvirker 53% av kostnadene

· Innkjøpet av dekk er 3-5 %

· Drivstoff utgjør cirka 30 % (og mer med dagens pris)

· Reparasjoner og service 5 %

· Administrasjon 13% Kilde: Continental

Enklere hverdag

Vi skal tro på Continental når de arbeider med denne teknologien for å gjøre hverdagen enklere for sjåfører, lastebileiere og flåtestyrere.

Conti er ikke alene, men med samarbeidspartnere som Siemens Mobility er vi ganske sikre på at systemet vil virke etter forutsetningene og med de resultatene Continental presenterer: Å unngå uhell eller stans. Maksimere livslengden på dekkene. Spare drivstoff. Tilrettelegge for service i tide. I sum også spare miljøet.

Hva koster det å montere ContiConnect 2.0 i dekkene, og hva koster dataenhetene under bilene og på trallene?

På det tidspunktet vi ble presentert for systemet var ikke prisene klare, men det vil uansett variere i forhold til hvilken løsning kunden ønsker i forhold til antall hjul, sensorer, antall biler og traller. Systemet virker i alle fall lovende. Vi ble imponert.

ENKELT: Hvis du kan unngå punkteringer, ekstraservice, og samtidig senke drivstoff-forbruket er det et enkelt regnestykke. Firmaet henter penger fra søppelkassen.
Powered by Labrador CMS