-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjører med elektrisk trekkvogn og dieselmotor i hengeren
...men dieselmotoren i tilhengeren er kun i bruk når kraftfôret blir overført til kraftfôrsiloen, og da kjøres den på HVO. Det er Felleskjøpet og Børstad Transport AS som tar i bruk nye tekniske løsninger.
Denne uka ble den nye trekkvogna av typen Volvo FMX Electric avduket utenfor Felleskjøpet i Steinkjer.
Deretter ble det første lasset med kraftfôr kjørt til Mære landbruksskole.
– Reduksjon av utslipp er viktig for Felleskjøpet, og transport står for nesten 70 prosent av våre totale utslipp. Vårt mål er å følge Paris-avtalen, noe som innebærer å redusere utslippene med 50-55 prosent innen 2030. Da er elektrifisering helt essensielt, sier Ada Schjelderup, konserndirektør Drift og utvikling i Felleskjøpet Agri, i en pressemelding.
Til kunder i Trøndelag
Hun hadde æren av å avduke bilen sammen med varaordfører Øystein Bjørnes i Steinkjer.
Den elektriske trekkvogna skal frakte kraftfôr ut til kunder i området nord for Trondheim. Lastebilen har et batteri på 540 kWh.
Bilen vil være stasjonert i Verdal, og skal fullades hver natt. I tillegg er det inngått avtale med Trondheim kommune, slik at bilen kan hurtiglade på 250 kW ved deres ladestasjon i Losgata, hvor det er plass til lastebil.
– Vi ser at store transportselskaper har satt seg ambisiøse mål om å redusere sine klimaavtrykk. Sammen med våre kunder og deres kunder gleder vi oss stort til å være med på det videre arbeidet, sier Morten Johnsen hos Wist Last & Buss AS, som driver salg og service av lastebiler og busser fra Volvo i Midt-Norge.
CO2-reduksjon
Den elektriske trekkvogna har en oppgitt rekkevidde på 320 kilometer, og med en times lading i Trondheim sentrum vil dette forlenge rekkevidden med 100 kilometer.
Etter hvert som Felleskjøpet får flere elektriske lastebiler i drift, vil det vurderes å etablere en egen infrastruktur for lading.
Selve traileren som frakter kraftfôret bak trekkvogna har en egen dieselmotor som er i bruk kun når kraftfôret blir overført fra bilen og over i kraftfôrsiloen.
– Målsettingen er at vi skal kjøre 80-100.000 utslippsfrie kilometer i året etter veien, noe som utgjør en reduksjon på cirka 100 tonn CO2 årlig. Traileren bak trekkvogna fyller vi med HVO-diesel, slik at hele settet blir så nært nullutslipp som mulig, sier Sverre Myrvold Bjerve, daglig leder i Børstad Transport.
– Dette er en viktig milepæl, og samtidig et startskudd på en mer bærekraftig verdiskapning for oss som transportselskap. Vi har allerede planer om å sette flere nullutslippsbiler i drift, og vi har ambisiøse mål for hvordan vi skal bidra til å løse det grønne skiftet innenfor alle våre forretningsområder, sier Bjerve
Levere på visjonen
Børstad Transport med base i Stjørdal er hovedtransportør for Felleskjøpet i Midt-Norge, og har 24 vogntog i fast oppdrag for samvirkekonsernet. I tillegg har de biler i beredskap for å sikre optimal levering.
Mye av trafikken til Felleskjøpet er distribusjon til landbruket fra lagre og fabrikker. Bilene som benyttes er i stor grad innenfor en definert region, og mange av kjøretøyene kan sannsynligvis elektrifiseres.
– Felleskjøpet har for det meste tunge transporter, og vi har ventet lenge på at de tunge lastebilene skal komme. Denne bilen er først og fremst en test, vi har ikke mange semitrailere i trafikk. De fleste vogntogene for Felleskjøpet er bil og hengere. Når disse også blir tilgjengelig, ser vi på alvor at vi kan starte å fase ut diesel til fordel for elektrisk fremdrift. Dette vil være en av flere løsninger som trengs for å redusere utslippene og levere på Felleskjøpets visjon om å ta vare på dyra, jorda og framtida, sier Per-Kenneth Øye, Sjef Transport konsern i Felleskjøpet Agri.