AERODYNAMIKK: Slik ser 4. generasjon Renault Master ut, utviklet i vindtunnel for å få best mulig aerodynamikk - og lavest mulig forbruk.
AERODYNAMIKK: Slik ser 4. generasjon Renault Master ut, utviklet i vindtunnel for å få best mulig aerodynamikk - og lavest mulig forbruk.

Ny Master: Dette lover godt, Renault

El-utgave med rekkevidde opptil 410 kilometer.

Publisert

– Vi er pionérer på nye fremdriftssystemer, både når det gjelder eldrift og hydrogen, og vi skal fortsette å forenkle og effektivisere hverdagen for brukerne gjennom en bærekraftig utvikling i takt med de innspill og ønsker vi får fra kundene våre.

Renault har produsert elbiler i mer enn 10 år, så dette er noe vi kan, sa Heinz-Jürgen Löw, den nye sjefen for Renault LCV, da den nye Renault Master – ikke minst i el-utgave med 410 km rekkevidde - ble avduket under transportmessen Solutrans i Lyon nylig.

Löw var også innom den nye merkeidentiteten Pro+, som foreløpig er implementert i rundt 600 Pro+ nyttekjøretøysentre. Han minnet også om at den franske produsenten har mer enn 100 års erfaring med nyttekjøretøy.

– Sammen med vår erfaring og kompetanse på eldrift, er dette en viktig del av grunnlaget for videre suksess. Vi skal intensivere innsatsen for å utvikle stadig nye løsninger til beste for kundene våre, sa han blant annet.

FOLKSOMT: Det var tettpakkeet på Renaults Pro+-stand ved lanseringen av nye Master.
FOLKSOMT: Det var tettpakkeet på Renaults Pro+-stand ved lanseringen av nye Master.

Ideell varebil

Selve presentasjonen av den nye serien store varebiler fra Renault var det Hélène Carvalho som sto for. Hun har vært prosjektleder og ansvarlig for utviklingen av nye Master, og det var en helstøpt modellserie hun kunne avduke.

Bilene som nå kommer, er fjerde generasjon Master. Siden 1980 er det produsert mer enn tre millioner eksemplarer av den populære varebilen, som er solgt i mer enn 50 land.

– Målet vårt med nye Renault Master har vært å komme så nær den ideelle varebilen som mulig. Både handelsfolk, entreprenører og flåteeiere vil oppleve et langt sprang forover, med en varebil som er der for dem når som helst de trenger den for å maksimere produktiviteten deres. Det er en varebil de kan stole på gjør jobben, dag ut og dag inn, uansett hvilken drivlinje de velger, sa hun blant annet.

Arbeidsbord

– Det neste tiåret vil mobiliteten endre seg drastisk, og nye Master er forberedt for dette. Bilen er utviklet i vindtunnel for å optimalisere aerodynamikken, noe som har gitt en betydelig forbruksreduksjon – den kjører lenger, laster mer og bruker mindre, sa hun videre.

Den nye Renault Master gir i det hele tatt et svært lovende førsteinntrykk. Til dette hører også det nye førermiljøet og førerhuset, med dashbord som er vinklet mot føreren for å gi best mulig oversikt. Samtidig har designerne funnet rom for masse bortleggingsplass, både for dokumenter og andre ting. Summen er i volum hele 135 liter lagringsplass, 25 prosent mer enn i dagens Master.

Det midterste setet kan legges ned slik at det fungerer som et arbeidsbord med plass til laptop, og det er USB-C porter for lading av ulikt elektrisk utstyr.

Stemmestyring

Innvendig er likheten til personbilstandard slående, for eksempel er rattet hentet fra personbilavdelingen, og kan justeres både lengde- og høydeveis for å gjøre det enklest mulig å finne en god kjørestilling. Modeller med automatgir har girvelgeren på dashbordet av plasshensyn.

For første gang har en Renault varebil fått OpenR-link systemet med Google innebygd. Det kjører her på Android Automotive OS12, og inkluderer Google Maps navigasjon, Google Play-appen og Google Assistent stemmestyring.

410 km rekkevidde

Utvendig er det ikke vanskelig å se at dette er en ny generasjon. Bilen har fått den nye Renault-logoen, ekstra store LED frontlykter og en ny C-formet lyssignatur. Ny og bedre aerodynamikk er også godt synlig, selv om det er vanskelig å se utenfra at for eksempel frontenden nå er litt bredere enn bakenden. Bakvinduet er asymmetrisk.

NY SJEF: Heinz-Jürgen Löw, ny lCV-sjef, lover intensivert innsats for kundene i tiden som kommer. (Foto: Frank Williksen)
NY SJEF: Heinz-Jürgen Löw, ny lCV-sjef, lover intensivert innsats for kundene i tiden som kommer. (Foto: Frank Williksen)

Den varianten som klart interesserer mest på det norske markedet i utgangspunktet, er Master E-Tech electric, som blir tilgjengelig med to batteristørrelser – 40 eller 87 kWt. Med den største varianten er det opptil 410 km rekkevidde, noe som setter en ny standard i klassen. Med 40 kWt batteri er rekkevidden 180 km. Med den største batteripakken har bilen elmotor som leverer 106 kW (140 hk), mens den minste har 98 kW (130 hk) å by på. Dreiemoment er for begge 300 Nm.

Fire dieselversjoner

Med 130 kW DC-lading kan bilen under gunstige forhold hente opptil 230 km rekkevidde på 30 minutter. Nye Master vil dessuten ha mulighet til å lade eksterne elementer, som for eksempel el-verktøy, fra en plugg i førerhus eller varerom, i tillegg til å kunne gi strøm tilbake til strømnettet.

Bilen blir selvsagt også tilgjengelig med dieselmotor, i dette tilfellet i fire versjoner – 105, 130, 150 eller 170 hk. Ikke minst takket være den bedre aerodynamikken, er forbruket redusert med 1,5 liter pr. 10 mil. Det betyr samtidig 39 gram mindre CO2-utslipp pr kjørte km. Kundene kan velge mellom manuell eller automatisk girkasse – i det siste tilfellet en ny 9-trinns omformergirkasse.

INNBYDENDE: Et gløtt inn i førerhuset avslører et ganske personbillikt miljø.
INNBYDENDE: Et gløtt inn i førerhuset avslører et ganske personbillikt miljø.

40 versjoner

Nye Renault Master har en rekke førerassistentsystemer, som bl.a. nødbremssystem, tilhengerstabilisering, parkeringsassistent, ryggekamera, varsling om mulig kollisjon med fotgjenger, blindsonevarsling, adaptiv cruise kontroll og mye mer.

Typisk for klassen er det stort utvalg varianter for å dekke forskjellige behov, med forskjellige høyder og forskjellige lengder. I alt kommer nye Master i 40 forskjellige versjoner fra fabrikk, med lastevolum fra 11 til 22 m3. Kortere akselavstand og nydesignet foraksel gir gode 1,5 meter kortere svingradius med de fordelene det byr på for manøvrerbarheten.

Første kvartal 2024

Det er tre grunnversjoner å velge fra – L2 er basismodell, L3 er tilgjengelig med for- eller bakhjulsdrift mens L4 har bakhjulsdrift. Maks nyttelast er opptil 1.625 kilo, og 2.500 kg tilhengervekt er også et pluss. Ifølge Renault er strømforbruket redusert med 21 prosent, sammenlignet med eksisterende Master H2L2 e-tech.

Det er ventet at bilen blir markedslansert her i landet i 1. kvartal 2024. Norske spesifikasjoner og utstyr kan avvike fra det som er beskrevet her.

Powered by Labrador CMS