Alle VW nyttekjøretøy skal bli elektriske, men det skjer ikke over natten

Komplett elbil-program fra Volkswagen 
(men hold ikke pusten)

Etter suksessen med ID. Buzz planlegger Volkswagen å konvertere hele varebilparken til elektrisk. Men ikke før fra 2028. Og det starter med Crafter – forteller nyttekjøretøy-sjefen Carsten Intra i et intervju med DPA.

Frem til nå har el. og den Hannover-baserte varebildivisjonen i hovedsak vært konsentrert om ID.Buzz, som ble lansert i 2022, og som nå også kommer i en versjon med lang akselavstand og med en sportslig variant neste år.

De andre modellene vil da komme gradvis:

– Vi planlegger en tidsbestemt modell-endring, ikke alt på en gang, men lansert i en rimelig rytme. Til slutt skal vi ha en komplett familie av elektriske kjøretøy under prosjektnavnet "Space", fortalte Intra nylig.

Dedikert el-plattform for VW Nytte

At planen for at hele flåten skal elektrifiseres nå ser slik ut, er et resultat av en mislykket IT-satsing og avbestilling av stor ordre fra Audi:

Søsterselskapet ønsket egentlig å ha en ny elektrisk toppmodell (kodenavn Artemis) bygget i Hannover fra 2026. Men i september trakk Audi ordren. Som erstatning fikk VW Commercial Vehicles kontrakten for produksjon av sin egen elektriske plattform.

Dette skaper mulighet for å elektrifisere hele flåten. For første gang kan en hel kjøretøyfamilie utvikles på den nye plattformen.

– Det ville rett og slett ikke vært mulig med plattformen som ID.Buzz er bygget på, sier Intra.

Grunnen er at E-Bulli fortsatt deler teknologien med den elektriske SUV-en ID.4 fra personbildivisjonen.

E-Crafter, som ble tilbudt i små antall frem til 2022, var ikke en gang det, men bare en ICE-bil, konvertert til elektrisk.

Radikal kursendring

For selskapet er dette en betydelig bedre løsning enn den opprinnelige, mener Intra.

– Nå styrker vi vår egen nyttekjøretøykompetanse med vår egen plattform. Det har vi aldri kunnet før.

For VW Nyttekjøretøy er dette en radikal kursendring.

– Vi har endret strategien vår fullstendig, sier sjefen. – Fra mye ekstern produksjon for andre merker, til interne produkter.

– Nå har vi full kontroll over egne midler. Det er grunnlaget for vår nye visjon for de neste 15 til 20 årene. Dette vil mer enn kompensere for tapet av Audi-ordren.

I motsetning til personbildivisjonen, som lider av produksjonstap og høye kostnader, går virksomheten i VW Nyttekjøretøy for tiden bra, ifølge Intra.

– 2023 kommer til å bli et veldig sterkt år, det er jeg sikker på, sier han.

– Vi tror faktisk det kan bli et rekordår inntjeningsmessig.

Foran skjema

Etter forsyningsflaskehalser de siste årene, er regulær produksjon nå i gang igjen, og den høye ordremengden sørger for at selskapet kan jobbe med full kapasitet frem til midten av neste år.

– Men det vil nok ikke fortsette slik etter det. De neste to-tre årene blir sikkert vanskeligere, sier merkevaresjefen. – Vi blir nok også nødt til å ta noen grep.

Men han understreker at sparepakken på ti milliarder euro, som det for tiden forhandles om med bedriftsrådet i Wolfsburg, ikke påvirker nyttekjøretøydivisjonen

– Vi har allerede et eget strategisk program, som vi kaller Grip. Dette har pågått siden 2021 med gode resultater. Vi gjør enda raskere fremgang enn opprinnelig planlagt.

– Også når det gjelder personell holder selskapet fast ved planen om å redusere bemanningen fra 15.000 til vel 10.000 innen 2029 – uten permitteringer, ved ikke å fylle ledige stillinger.

– Og vi vil være i stand til å holde dette mannskapet beskjeftiget, føyer han til.

Når bli da alt elektrisk?

Der vil ikke Intra sette noen dato.

– Til syvende og sist er det opp til kundene å bestemme. Innen 2030 ønsker vi imidlertid en el-andel på mer enn 55 prosent. Men det er opp til markedet når det blir 100 % dekning. Med den nye elektriske plattformen, som nå utvikles for "Space"-familien, er det imidlertid mulig å reagere fleksibelt meget raskt.

Han føyde til at den elektriske bobilen ID California basert på ID.Buzz, som ble annonsert i 2021, skal produseres.

– Konseptet er i utgangspunktet klart, sa han. Men vi må vente til et slikt kjøretøy virkelig er etterspurt. Det ser vi ikke ennå. Han regner derfor ikke med at elbobilen ikke lanseres før i andre halvdel av tiåret.

– I hvert fall ikke før 2025, – men heller ikke etter 2030.

Powered by Labrador CMS