-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Komplett elbil-program fra Volkswagen
(men hold ikke pusten)
Etter suksessen med ID. Buzz planlegger Volkswagen å konvertere hele varebilparken til elektrisk. Men ikke før fra 2028. Og det starter med Crafter – forteller nyttekjøretøy-sjefen Carsten Intra i et intervju med DPA.
Frem til nå har el. og den Hannover-baserte varebildivisjonen i hovedsak vært konsentrert om ID.Buzz, som ble lansert i 2022, og som nå også kommer i en versjon med lang akselavstand og med en sportslig variant neste år.
De andre modellene vil da komme gradvis:
– Vi planlegger en tidsbestemt modell-endring, ikke alt på en gang, men lansert i en rimelig rytme. Til slutt skal vi ha en komplett familie av elektriske kjøretøy under prosjektnavnet "Space", fortalte Intra nylig.
Dedikert el-plattform for VW Nytte
At planen for at hele flåten skal elektrifiseres nå ser slik ut, er et resultat av en mislykket IT-satsing og avbestilling av stor ordre fra Audi:
Søsterselskapet ønsket egentlig å ha en ny elektrisk toppmodell (kodenavn Artemis) bygget i Hannover fra 2026. Men i september trakk Audi ordren. Som erstatning fikk VW Commercial Vehicles kontrakten for produksjon av sin egen elektriske plattform.
Dette skaper mulighet for å elektrifisere hele flåten. For første gang kan en hel kjøretøyfamilie utvikles på den nye plattformen.
– Det ville rett og slett ikke vært mulig med plattformen som ID.Buzz er bygget på, sier Intra.
Grunnen er at E-Bulli fortsatt deler teknologien med den elektriske SUV-en ID.4 fra personbildivisjonen.
E-Crafter, som ble tilbudt i små antall frem til 2022, var ikke en gang det, men bare en ICE-bil, konvertert til elektrisk.
Radikal kursendring
For selskapet er dette en betydelig bedre løsning enn den opprinnelige, mener Intra.
– Nå styrker vi vår egen nyttekjøretøykompetanse med vår egen plattform. Det har vi aldri kunnet før.
For VW Nyttekjøretøy er dette en radikal kursendring.
– Vi har endret strategien vår fullstendig, sier sjefen. – Fra mye ekstern produksjon for andre merker, til interne produkter.
– Nå har vi full kontroll over egne midler. Det er grunnlaget for vår nye visjon for de neste 15 til 20 årene. Dette vil mer enn kompensere for tapet av Audi-ordren.
I motsetning til personbildivisjonen, som lider av produksjonstap og høye kostnader, går virksomheten i VW Nyttekjøretøy for tiden bra, ifølge Intra.
– 2023 kommer til å bli et veldig sterkt år, det er jeg sikker på, sier han.
– Vi tror faktisk det kan bli et rekordår inntjeningsmessig.
Foran skjema
Etter forsyningsflaskehalser de siste årene, er regulær produksjon nå i gang igjen, og den høye ordremengden sørger for at selskapet kan jobbe med full kapasitet frem til midten av neste år.
– Men det vil nok ikke fortsette slik etter det. De neste to-tre årene blir sikkert vanskeligere, sier merkevaresjefen. – Vi blir nok også nødt til å ta noen grep.
Men han understreker at sparepakken på ti milliarder euro, som det for tiden forhandles om med bedriftsrådet i Wolfsburg, ikke påvirker nyttekjøretøydivisjonen
– Vi har allerede et eget strategisk program, som vi kaller Grip. Dette har pågått siden 2021 med gode resultater. Vi gjør enda raskere fremgang enn opprinnelig planlagt.
– Også når det gjelder personell holder selskapet fast ved planen om å redusere bemanningen fra 15.000 til vel 10.000 innen 2029 – uten permitteringer, ved ikke å fylle ledige stillinger.
– Og vi vil være i stand til å holde dette mannskapet beskjeftiget, føyer han til.
Når bli da alt elektrisk?
Der vil ikke Intra sette noen dato.
– Til syvende og sist er det opp til kundene å bestemme. Innen 2030 ønsker vi imidlertid en el-andel på mer enn 55 prosent. Men det er opp til markedet når det blir 100 % dekning. Med den nye elektriske plattformen, som nå utvikles for "Space"-familien, er det imidlertid mulig å reagere fleksibelt meget raskt.
Han føyde til at den elektriske bobilen ID California basert på ID.Buzz, som ble annonsert i 2021, skal produseres.
– Konseptet er i utgangspunktet klart, sa han. Men vi må vente til et slikt kjøretøy virkelig er etterspurt. Det ser vi ikke ennå. Han regner derfor ikke med at elbobilen ikke lanseres før i andre halvdel av tiåret.
– I hvert fall ikke før 2025, – men heller ikke etter 2030.