-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
For første gang i kraftindustrien:
Tøft oppdrag fikk elektrisk løsning
Elektrisk Scania kjørte vannkraftverk-deler fra Finland til Valdres.
Faslefoss kraftstasjon i Valdres er under oppgradering. Det 18 tonn tunge løpehjulet med tilbehør har Sundbrei Transport kjørt med sin helt nye elektriske Scania, fra Finland til Valdres. Det gir store klimabesparelser.
Hafslund har engasjert Andritz Hydro AS som hovedleverandør for en omfattende rehabilitering av Faslefoss kraftverk. Selskapet er dermed ansvarlig for transporten av store komponenter i prosjektet.
De har inngått en avtale med Sundbrei Transport i Hallingdal, fordi selskapet kunne tilby elektrisk transport fra fabrikken i Finland til anlegget i Valdres.
Krav til bærekraftige løsninger
- Hafslund stiller krav til bærekraftige løsninger i prosjekter, noe det også legges vekt på i eget konsern , sier Kristian Glemmestad, salgs- og markedssjef i Andritz Hydro.
- Derfor er vi svært glade for at Sundbrei Transport har investert i en elektrisk lastebil som kan transportere så tunge komponenter. Dette er en milepæl for slike prosjekter, understreker han.
Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen, som har ansvaret for rehabiliteringen av Faslefoss kraftverk, er svært glad for denne transporten.
- I hvert prosjekt vurderer vi tiltak og løsninger innenfor miljø og klima. Å etterspørre elektrisk transport av komponenter er en viktig del av dette, sier hun.
Tung transport
Løpehjulet med deler veier ca. 18 tonn, og totalvekten på transporten er 37 tonn.
Sundbrei har planlagt transporten godt med hensyn til lading. Lastebilen er trekkvogn fra Scania og er flaggskipet 45 R med 450 kW i kontinuerlig motoreffekt, og 624 kWh i brutto batterikapasitet.
Denne bilen er en av de første som er levert med 83 prosent SOC-vindu som gir 518 kWh tilgjengelig energi.
- Vi går fra fossilt til elektrisk i vår transportsektor og det er bra! Bilen er en Scania og vår første elektriske lastebil som kan frakte så tung last , sier daglig leder i Sundbrei Transport AS, Finn Arne Sundbrei.
Han fortsetter:
- Vi tror dette er fremtiden for oss i denne bransjen for å imøtekomme kundenes krav og ønsker om klimavennlig transport, og for å redusere vårt eget klimaavtrykk
Miljøgevinst
- Vi beregner at klimagassutslippene fra transporten blir redusert med cirka 95-97 prosent for strekningen Tampere i Finland til Faslefoss ved bruk av elektrisk lastebil, istedenfor for en som går på diesel , sier Vestmoen.
- Disse beregningene vil selvfølgelig være avhengig av blant annet lastebilens faktiske strømforbruk på turen, men det blir spennende å se fasiten på dette. I tillegg til reduserte klimagassutslipp på transporten, er det også en fordel med hensyn til energieffektivisering, utdyper hun.
Bildeserie:
Energieffektivisering
En liter diesel inneholder omtrent 10 kWh energi. Hvis denne transporten hadde vært en dieselbil, ville den brukt ca. 3,5 liter diesel per mil. Det tilsvarer et energiforbruk på 35 kWh/mil.
Antar vi at den elektriske lastebilen klarer seg med et forbruk på 15 kWh/mil, er den elektriske lastebilen 2,3 ganger mer energieffektiv.
Dette er basert på Scanias egne anslag.
Ved 100. 000 km/året, vil den elektriske lastebilen, med disse forutsetningene, bruke 200 .000 kWh mindre energi enn tilsvarende diesellastebil. Dette tilsvarer det årlige energiforbruket til ti gjennomsnittlige eneboliger i Norge, ifølge Hafslunds beregninger.
- Det blir spennende å se fasit etter hele turen, sier Sundbrei.