-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Prøvekjørt: Ford Ranger PHEV
Pickup plugget for miljøet
Ladehybride pickuper er trolig smart for verden, men hvor smart ladbar Ranger blir for Ford i Norge vil kun tiden vise.
Det putrer og damper på utsiden av bilen og innimellom trenger den umiskjennelige, stikkende svovellukten inn.
Kun lupiner, de forhatte plantene med den intense blå fargen, overlever i veikantene og bryter de grå flatene med asfalt i det monotone og vulkanske landskapet rundt Reykjavik.

Selv midnattsolen, egentlig bare minutter unna sagaøyas beliggenhet ved sankthanstider, holder seg på sikker avstand bak skyene for ikke å forstyrre sommerens gjennomsnittstemperatur på rundt 10 grader og ødelegge statistikken i konkurransen med Bergen om flest regnværsdager i året.
Liker krevende terreng
Det er vanskelig å se annen grunn til Fords valg av Island som lanseringssted for ladehybride Ranger, enn muligheten for lovlig å kjøre i vilt og krevende landskap til å eksponere terrengegenskapene.
For hva hadde poenget vært i å hente fram en ladehybrid variant av Fords verdensvante og klatreglade arbeidshest om ikke ytelsene utenfor asfalten minst kunne matche de fossile variantene?
Så det var bare å stålsette seg for mil etter mil og milevis fra urban sivilisasjon i et landskap som tidvis minnet mer om den kikkertsynlige siden av månen, enn traseer for norsk veiutbygging, hverdagsmiljøet for pickupene.

Her handlet det om å vade i elveløp hvor Ranger klarer inntil 80 cm, stole på at frontkameraet fanget opp veien videre fordi stigningen gjorde det umulig å se annet enn himmelen fra førersetet.
For i neste øyeblikk å henge i bilbeltet og håpe at nedstigningsteknologien håndterte friksjonen mot underlaget.
Vi må jo ha ambisjoner! Målet er å selge 550 – 600 elektriske F-150 Lightning og 900 til 1000 Ranger i år, 10-15 prosent av Ranger som ladehybride, en andel vi håper å øke til minimum 30 prosent neste år.»
Anne Sønsteby, informasjonsdirektør.
Ambisiøse mål
Altså: Ford er i ferd med å lansere Ranger som ladbar pickup i Norge.
Selv med betydelig reduksjon i ladehybridteknologiens avgiftsrabatt de siste årene, gir i det minste lavt CO2-utslipp fortsatt fordeler det kan være verd å innkassere.
Informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge tviler ikke på at de ladehybride variantene vil styrke Fords pickupposisjon i Norge.
– Vi må jo ha ambisjoner! Målet er å selge 550 – 600 elektriske F-150 Lightning og 900 til 1 000 Ranger i år, 10-15 prosent av Ranger som ladehybride, en andel vi håper å øke til minimum 30 prosent neste år, presiserte Sønsteby under pressekjøringen.


Ladbart for miljøet
Der Ford snakker om elektrifisering uten kompromiss, snakkes det på norsk hold minst like mye om avgiftsreduksjonen for en biltype som de siste årene har møtt pris- og avgiftsveggen.
Og som dessuten ofte innhentes av krav til full elektrisk drivlinje for at eieren skal kunne delta i anbudsprosesser.
Men foreløpig er det få batterielektriske modeller å velge blant, og el-markedslederen, giganten Ford F-150 Lightning, koster godt over millionen.
Det Ford har gjort med Ranger er å ta den firesylindrede EcoBoost-motoren på 2,3 liter fra USA (bensin og i basis samme motor som i rimeligste Mustang) og koble denne til en 102 hk elmotor som henter energien fra en 11,8 kWt batteripakke.
Kraften, samlet 281 hk, sendes ut til bakhjulene/alle fire hjulene via den samme ti-trinns automatgirkassen som blant annet befinner seg i Mustang.

43 km på strøm
Hybridteknologien har mange fellestrekk med Europa-utgåtte Ford Explorer med den forskjell at Explorer var utrustet med en 3,0 liters V6 under panseret.
Ut fra WLTP-normen oppnås 43 km elektrisk rekkevidde og forbruk på 3,1 – 3,2 liter/100 km. Omgjort til skattbart CO2-utslipp ender tallene på 70 – 72 gram/km.
Fortsatt trekker Ranger, som i hybrid kun vil være tilgjengelig som dobbeltkabiner i variantene XLT, Wildtrak og Stormtrak, inntil 3,5 tonn etter seg og laster netto fra 769 til 918 kg.
Prisoppsiden består i Wildtraks eksempel av rett over 100.000 kroner i lavere avgift, men dyrere teknologi reduserer prisfordelen til det halve før merverdiavgift.
Dette er prisene inkludert avgifter og moms, men ex frakt og levering:
* XLT: Kr.
717.000,-
* Wildtrak: Kr. 794.000,-
* Stormtrak: Kr. 862.300,-
Og ja, det virker og gjør rygging med tilhenger til en lek for dem som ikke har det i fingrene.»
Om noen skulle tenke på å beholde baksetet intakt, er avgiftstillegget dette:
* XLT: Kr. 375.407,-
* Wildtrak: Kr. 390.395,-
* Stormtrak: Kr. 393.284,-
Den andre oppsiden handler om motorkraft. For kun 3,0 liters bensin-Raptor matcher de ladehybride brødrene i ytelse. 281 hk, 76 hk mer enn i den dieseldrikkende 2-literen, flytter riktignok ikke Ranger PHEV inn i sportsbilklassen (selv om har sportsprogram), men bevares som den sparker med 697 Nm i tilgjengelig dreiemoment.
Her kan det også velges mellom sju kjøreprogrammer og 100 prosent elektrisk drift på alle hjulene.
Som ladehybrid vil Ranger aldri kjøres helt tom for strøm ved at den etter «tømt» batteri går over i hybrid modus. I tillegg kan batteriet lades via fossilmotoren.

Mange strømuttak
Trengs det strøm til ulike redskaper har Ford utstyrt ladehybride Ranger med 10 A uttak inne i bilen og to 15 A arbeidsuttak på venstre side av planet.
Praktisk å kunne kappe og kløyve for deretter å hive arbeidet rett på planet når hyttevedhugsten ikke foregår innenfor el-nettets rekkevidde. Baklemmen har jo akkurat rett høyde for en enkel vedkløyver.
Ryggehjelp med tilhenger er en annen fiks detalj i Rangers kjøreprogram.
Her kodes tilhengerens data inn. Husk så bare å kjøre tilstrekkelig langt fram, trykk så på trailerknappen, slipp rattet og styr deretter tilhengervinkelen med ringen på midtkonsollen som omgir knappene for de ulike akselinnkoblingene.
Og ja, det virker og gjør rygging med tilhenger til en lek for dem som ikke har det i fingrene.

Bygges i Sør-Afrika
Dagens Ranger, også den ladehybride, produseres for Europa i Sør-Afrika og er femte generasjon Ranger siden introduksjonen i USA i 1982.
Til Europa kom Ranger i 1998. Modellen selges nå i 180 land og produseres i fire av dem, Thailand, Sør-Afrika, Argentina og USA. Så langt har volumet passert mer enn fem millioner eksemplarer de siste 20 årene.
Ford Ranger ble sikkerhetstestet av Euro NACP 2022 og oppnådde fem av fem mulige stjerner.
OPPSUMMERT
Strålende og overraskende komfortabel pickup med mange fikse detaljer. Det store spørsmålet er om Norge har kommet for langt i elektrifiseringskravene til å ha plass for ladbare hybrider?
Ford Ranger Wildtrak PHEV
Pris fra:* | Kr. 717 000 |
Pris testbil:* | Kr. 794 000 |
Motor: | 2 261 ccm/R4, twin turbo bensin + el |
Bensinmotor | 190 hk/411 Nm |
Elmotor | 102 hk |
Samlet effekt/moment | 281 hk/697 Nm |
Drivlinje | 10A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | Ikke oppgitt |
Toppfart | 180 km/t |
Batteri (netto) | 11,8 kWt |
El-rekkevidde | 43 km |
Forbruk/100 km (WLTP) | 3,1 - 3,2 liter |
CO2/NOx | 72-72 g/km - 27,3 mg/km |
Mål LxBxH | 535/192/187 cm |
Akselavstand | 327 cm |
Bakkeklaring | 22,6 cm |
Vadedybde | 80 cm |
Varekasse LxBxBxH* | 164/158-122/53 cm |
Egenvekt | 2 218 kg |
Tilhengervekt | 3 500 kg |
Nyttelast (netto) | 865 kg |
Tankvolum | 70 liter |
Garanti | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | C |
Euro NCAP | 5 stjerner |
Kilde: Produsenten/OFV. * Inkl moms/ex frakt/levering. |
LES OGSÅ:
-
Pickupsalget ned – Ford opp
-
Snart kommer flere elvarebiler med firehjulsdrift
-
Amerikansk pickup til Mesta
-
Hele Transit-familien elektrifisert
-
Ford kjøper sine egne F-Max
-
Volkswagen-ikon fyller 75 år
-
Nummer en? Jeg vet ikke helt om jeg vil….
-
Det beste fra to verdener
-
Euro NCAP: Full pott til Ford, Volkswagen og en «outsider»
-
Arbeidshester på prøve