Penger å spare på å velge hybrid drivlinje. Ford tror hver tredje kjøper velger den ladehybride neste år.

Prøvekjørt: Ford Ranger PHEV

Pickup plugget for miljøet

Ladehybride pickuper er trolig smart for verden, men hvor smart ladbar Ranger blir for Ford i Norge vil kun tiden vise.

Publisert

Det putrer og damper på utsiden av bilen og innimellom trenger den umiskjennelige, stikkende svovellukten inn. 

Kun lupiner, de forhatte plantene med den intense blå fargen, overlever i veikantene og bryter de grå flatene med asfalt i det monotone og vulkanske landskapet rundt Reykjavik. 

Selv midnattsolen, egentlig bare minutter unna sagaøyas beliggenhet ved sankthanstider, holder seg på sikker avstand bak skyene for ikke å forstyrre sommerens gjennomsnittstemperatur på rundt 10 grader og ødelegge statistikken i konkurransen med Bergen om flest regnværsdager i året.

Liker krevende terreng

Det er vanskelig å se annen grunn til Fords valg av Island som lanseringssted for ladehybride Ranger, enn muligheten for lovlig å kjøre i vilt og krevende landskap til å eksponere terrengegenskapene. 

For hva hadde poenget vært i å hente fram en ladehybrid variant av Fords verdensvante og klatreglade arbeidshest om ikke ytelsene utenfor asfalten minst kunne matche de fossile variantene?

Så det var bare å stålsette seg for mil etter mil og milevis fra urban sivilisasjon i et landskap som tidvis minnet mer om den kikkertsynlige siden av månen, enn traseer for norsk veiutbygging, hverdagsmiljøet for pickupene. 

I slikt miljø trives Ranger spesielt godt.

Her handlet det om å vade i elveløp hvor Ranger klarer inntil 80 cm, stole på at frontkameraet fanget opp veien videre fordi stigningen gjorde det umulig å se annet enn himmelen fra førersetet. 

For i neste øyeblikk å henge i bilbeltet og håpe at nedstigningsteknologien håndterte friksjonen mot underlaget.

Vi må jo ha ambisjoner! Målet er å selge 550 – 600 elektriske F-150 Lightning og 900 til 1000 Ranger i år, 10-15 prosent av Ranger som ladehybride, en andel vi håper å øke til minimum 30 prosent neste år.»

Anne Sønsteby, informasjonsdirektør.

Ambisiøse mål

Altså: Ford er i ferd med å lansere Ranger som ladbar pickup i Norge. 

Selv med betydelig reduksjon i ladehybridteknologiens avgiftsrabatt de siste årene, gir i det minste lavt CO2-utslipp fortsatt fordeler det kan være verd å innkassere.

Informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge tviler ikke på at de ladehybride variantene vil styrke Fords pickupposisjon i Norge.

– Vi må jo ha ambisjoner! Målet er å selge 550 – 600 elektriske F-150 Lightning og 900 til 1 000 Ranger i år, 10-15 prosent av Ranger som ladehybride, en andel vi håper å øke til minimum 30 prosent neste år, presiserte Sønsteby under pressekjøringen.

Informasjonsdirektør Anne Sønsteby kapper til materialer. Strøm hentes fra bilen.
Pickupen er full av praktiske løsninger for arbeidshverdagen.

Ladbart for miljøet

Der Ford snakker om elektrifisering uten kompromiss, snakkes det på norsk hold minst like mye om avgiftsreduksjonen for en biltype som de siste årene har møtt pris- og avgiftsveggen. 

Og som dessuten ofte innhentes av krav til full elektrisk drivlinje for at eieren skal kunne delta i anbudsprosesser. 

Men foreløpig er det få batterielektriske modeller å velge blant, og el-markedslederen, giganten Ford F-150 Lightning, koster godt over millionen.

Det Ford har gjort med Ranger er å ta den firesylindrede EcoBoost-motoren på 2,3 liter fra USA (bensin og i basis samme motor som i rimeligste Mustang) og koble denne til en 102 hk elmotor som henter energien fra en 11,8 kWt batteripakke. 

Kraften, samlet 281 hk, sendes ut til bakhjulene/alle fire hjulene via den samme ti-trinns automatgirkassen som blant annet befinner seg i Mustang. 

3,5 tonn trekker bilen.

43 km på strøm

Hybridteknologien har mange fellestrekk med Europa-utgåtte Ford Explorer med den forskjell at Explorer var utrustet med en 3,0 liters V6 under panseret.

Ut fra WLTP-normen oppnås 43 km elektrisk rekkevidde og forbruk på 3,1 – 3,2 liter/100 km. Omgjort til skattbart CO2-utslipp ender tallene på 70 – 72 gram/km.

Fortsatt trekker Ranger, som i hybrid kun vil være tilgjengelig som dobbeltkabiner i variantene XLT, Wildtrak og Stormtrak, inntil 3,5 tonn etter seg og laster netto fra 769 til 918 kg.

Prisoppsiden består i Wildtraks eksempel av rett over 100.000 kroner i lavere avgift, men dyrere teknologi reduserer prisfordelen til det halve før merverdiavgift.

Dette er prisene inkludert avgifter og moms, men ex frakt og levering:

* XLT: Kr. 717.000,-
* Wildtrak: Kr. 794.000,-
* Stormtrak: Kr. 862.300,-

Og ja, det virker og gjør rygging med tilhenger til en lek for dem som ikke har det i fingrene.»

Om noen skulle tenke på å beholde baksetet intakt, er avgiftstillegget dette:

* XLT: Kr. 375.407,-
* Wildtrak: Kr. 390.395,-
* Stormtrak: Kr. 393.284,-

Den andre oppsiden handler om motorkraft. For kun 3,0 liters bensin-Raptor matcher de ladehybride brødrene i ytelse. 281 hk, 76 hk mer enn i den dieseldrikkende 2-literen, flytter riktignok ikke Ranger PHEV inn i sportsbilklassen (selv om har sportsprogram), men bevares som den sparker med 697 Nm i tilgjengelig dreiemoment. 

Her kan det også velges mellom sju kjøreprogrammer og 100 prosent elektrisk drift på alle hjulene.

Som ladehybrid vil Ranger aldri kjøres helt tom for strøm ved at den etter «tømt» batteri går over i hybrid modus. I tillegg kan batteriet lades via fossilmotoren.

Mulig å bo på taket for dem som synes det er kjekt.

Mange strømuttak

Trengs det strøm til ulike redskaper har Ford utstyrt ladehybride Ranger med 10 A uttak inne i bilen og to 15 A arbeidsuttak på venstre side av planet. 

Praktisk å kunne kappe og kløyve for deretter å hive arbeidet rett på planet når hyttevedhugsten ikke foregår innenfor el-nettets rekkevidde. Baklemmen har jo akkurat rett høyde for en enkel vedkløyver.

Ryggehjelp med tilhenger er en annen fiks detalj i Rangers kjøreprogram. 

Her kodes tilhengerens data inn. Husk så bare å kjøre tilstrekkelig langt fram, trykk så på trailerknappen, slipp rattet og styr deretter tilhengervinkelen med ringen på midtkonsollen som omgir knappene for de ulike akselinnkoblingene. 

Og ja, det virker og gjør rygging med tilhenger til en lek for dem som ikke har det i fingrene.

Komfort som nærmer seg personbilene.

Bygges i Sør-Afrika

Dagens Ranger, også den ladehybride, produseres for Europa i Sør-Afrika og er femte generasjon Ranger siden introduksjonen i USA i 1982. 

Til Europa kom Ranger i 1998. Modellen selges nå i 180 land og produseres i fire av dem, Thailand, Sør-Afrika, Argentina og USA. Så langt har volumet passert mer enn fem millioner eksemplarer de siste 20 årene.

Ford Ranger ble sikkerhetstestet av Euro NACP 2022 og oppnådde fem av fem mulige stjerner.

OPPSUMMERT

Strålende og overraskende komfortabel pickup med mange fikse detaljer. Det store spørsmålet er om Norge har kommet for langt i elektrifiseringskravene til å ha plass for ladbare hybrider?

Ford Ranger Wildtrak PHEV

Pris fra:*Kr. 717 000
Pris testbil:*Kr. 794 000
Motor:2 261 ccm/R4, twin turbo bensin + el
Bensinmotor190 hk/411 Nm
Elmotor102 hk
Samlet effekt/moment281 hk/697 Nm
Drivlinje10A, firehjulsdrift
0-100 km/tIkke oppgitt
Toppfart180 km/t
Batteri (netto)11,8 kWt
El-rekkevidde43 km
Forbruk/100 km (WLTP)3,1 - 3,2 liter
CO2/NOx72-72 g/km - 27,3 mg/km
Mål LxBxH535/192/187 cm
Akselavstand327 cm
Bakkeklaring22,6 cm
Vadedybde80 cm
Varekasse LxBxBxH*164/158-122/53 cm
Egenvekt2 218 kg
Tilhengervekt3 500 kg
Nyttelast (netto)865 kg
Tankvolum70 liter
Garanti5 år/100 000 km
Batterigaranti8 år/160 000 km
MiljøklasseC
Euro NCAP5 stjerner
Kilde: Produsenten/OFV. * Inkl moms/ex frakt/levering.

Ford Ranger er både norsk og europeisk pickup-vinner.
Bilene som selges i Norge bygges i Sør-Afrika.
I slikt miljø trives Ranger spesielt godt. Vadedybden oppgis til 80 cm.
Komfort som nærmer seg personbilene.
Informasjonsdirektør Anne Sønsteby kapper til materialer. Strøm hentes fra bilen.
Passe høyde for en enkel vedkløyver.
Smarte bøyler for å laste på taket er standard på Stormtrak.
Heldigvis er de viktigste funksjonene styrt av knapper og brytere.
To 15 A strømuttak i kassen.
3,5 tonn trekker bilen.
Mulig å bo på taket for dem som synes det er kjekt.
Kjempesmarte stigtrinn på begge siden av kassen.
Koppholdere har Ranger flust med.
Løsninger som i en personbil.
Dette baksetet koster 390.000 kroner!
Eget program for å rygge med tilhenger.
Powered by Labrador CMS