Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford
Bla deg videre i bildesamlingen for å se mer. Foto: Ford

Ford-oppskrift for selvbyggere

På SEMA-utstillingen i Las Vegas har Ford vist oppskriften på et selvbygge som alle kan fikse. Du trenger en gammel F og kjøper en ‘crate-motor’ – egentlig den samme som sitter i Mustang Mach-E Performance - fra Ford.

Crate engine er et velkjent amerikansk fenomen. Du kjøper en komplett bilmotor, rett fra båndet, men pakket i kasse og levert på døra.

Det er såpass mye selvbygging i ISA, både for bane og gate, at dette har vist seg som god butikk

Det tok heller ikke lang tid før Ford pakket inn sin kraftigste Mach-E motor og begynte å sende den hjem til folk.

Det er kanskje litt mystisk for hjemme-mekanikerne å tenke batterielektrisk, men det er vel derfor Ford har vist hvordan det skal gjøres.

Utgangspunktet er en Eluminator – som den er døpt - elektrisk crate-motor som gir 281 hk. og 430 Nm.

Bare at i Fords 1978 F 100 truck som de hadde valgt som offer til SEMA brukte de to motorer.

LES OGSÅ: Eldrift for selvbyggere

Derved behold den firehjulsdriften, en motor foran og en bak.

Nå er det mer ved denne bilen enn det du tror du ser. Den er bygget i samarbeid med MLe Racecars (som allerede har bygd en Mach-E motorisert dragster) og har en helt spesiell ramme bygget av Roadster Shop.

Bildene viser mange andre custom-finesser også, innslag av kopper, dashbord fra en stor, frest aluminiumblokk Forgeline felger og et unikt interiør.

Ford hadde flere elektriske biler på sin SEMA-stand, blant annet en 1400 hesters Mustang.

De forteller at dette markedet er verdt ca. 50 milliarder dollars hvert år og at det nye delenummeret M-900-MAC-E skal bli en viktig del av dette markedet. De snakker selvfølgelig om Eluminator – den elektriske crate-motoren.

I fall du lurte: listeprisen er $ 3.900,-.

Powered by Labrador CMS