Grenadier på hydrogen

Ineos Grenadier, som plutselig ble av allmenn interesse da det ble kjent at nå skal den også selges i Norge, utvikler en hydrogen-fyrt versjon sammen med Hyundai.

Publisert

Sir Jim Ratcliffe, mannen bak denne nye versjon av Land Rover, den gangen Land Rover var litt mindre Fashion, har lenge snakket om nødvendigheten av å entre hydrogen-alderen.

Han har personlige interesser i dette, hans store kjemi-konsern er også Europas største produsent – og bruker – av hydrogen med lavt CO2 innhold.

Her bruker de elektrolyse og de fremstiller ca. 400.000 tonn hydrogen i året – tilsvarende 2 milliarder liter diesel – hevdes det.

I fossil-versjonen av Grenadier brukes det drivlinjer fra BMW, men det ville jo være rart å produsere hydrogen og ikke ha produkter som kunne benytte det.

Det er tegnet en intensjonsavtale med Hyundai om å se på muligheten til å benytte teknologien fra Nexo-modellen. Men etter at koreanerne viste Vision FK konseptet i fjor, regner alle med at det er den nye brenselcelleteknologien derfra som vil bli benyttet.

Ineos har ikke gitt oss noen tidslinje her, men de har for lengst fortalt at de skal investere 1,3 milliarder pund i grønn hydrogen teknologi.

- Elektriske biler er ideelt for bysentra og korte turer, men hydrogen er mye bedre for lange avstander og tyngre last. Men det betyr også rask investering i hydrogen infrastruktur, sier Sir Jim Ratcliffe.

Ironisk nok er de enige med ham i Gaydon også.

Jaguar Land Rover fortalte i fjor at de så på mulighetene til å utstyre Defender med en brenselcelle og full elektrisk pakke.

PS. YrkesBils søsterpublikasjon, BilNytt.no (abonnement), meldte nylig at Hedin Automotive Group blir norsk importør av Ineos Grenadier. De første billeveransene forventes i fjerde kvartal i 2022.

Powered by Labrador CMS