-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Oppgradert og forfinet Axor
Vi har sett nærmere på den nye Axor. Denne bilen har ikke tidligere vært aktuell i Norge, men i framtiden vil vi trolig se denne bilen også her hjemme.
Mercedes-Benz Axor
Mercedes-Benz Axor
I forrige utgave av YrkesBil hadde vi en omtale av en prøvekjøring av den nye Mercedes-Benz Atego, der vi også omtalte modellen Axor. Hvorfor omtale Axor, lurer kanskje noen på? Denne lastebilen har jo foreløpig vært uaktuell i Norge. I utgangspunktet er dette en modell med lavere spesifikasjoner, og derfor rimeligere, enn storebror Actros.
Årsaken er at nå er modellen aktuell i Norge, ikke først og fremst som tung langtransportbil, men som en distribusjonsbil i den tyngre enden av segmentet. Tidligere har Atego i tungversjon tatt seg av gapet mellom en 15 tonns Atego og en stor Actros. Nå forsvinner derimot den tunge Ategoen ut og erstattes med Axor. Det har ikke vært noe stort salg av tung Atego i Norge, men ifølge importøren har man solgt ca. 25 slike i året.
18 tonn
Axor har hittil bare vært tilgjengelig som en toakslet trekkvogn, men Axor 2 kan også leveres i en lang rekke andre varianter. Det er snakk om toakslede distribusjonsbiler og anleggsbiler med en totalvekt på 18 tonn, og treakslede biler med totalvekt fra 25 tonn. På programmet står også treakslede trekkvogner, allhjulsdrevne modeller og brannbiler. I Norge er det nok stort sett snakk om å levere toakslede biler beregnet på distribusjonskjøring.
Som Atego 2 kan også Axor leveres med fire forskjellige førerhusvarianter, S-cab (kort førerhus), forlenget S-cab (bakvegg flyttet 180 millimeter), L-cab (langt førerhus) og L-cab med høyt tak (191 cm ståhøyde). Videre kan kundene velge mellom tre forskjellige interiørløsninger.
Drivverk
Axor kan leveres med tre forskjellige motorer i flere effektvarianter, alle motorene er rekkeseksere. Det er snakk om motoren OM 906 LA (felles med Atego) som har et slagvolum på 6,37 liter og finnes med 231 hk og et dreiemoment på 810 Nm, og med 279 hk og et dreiemoment på 1100 Nm. I tillegg finnes en OM 926 LA som er basert på den samme motoren, men her er boret opp til 7,2 liter. Denne motoren har en effekt på 326 hk og et dreiemoment på 1300 Nm. Storebroren i motorserien til Axor er OM 457 LA, en rekkesekser med et slagvolum på 11,96 liter som finnes i tre effektvarianter, 354 hk med et dreiemoment på 1850 Nm, 401 hk med et dreiemoment på 2000 Nm og 428 hk med et dreiemoment på 2100 Nm.
Les hele omtalen i YrkesBil nummer 15