-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Renault-nyheter: Quickshift og Master prøvekjørt
Det nye datastyrte gearsystemet til Renaults varebiler heter Quickshift og er en interessant nyhet. YrkesBils svenske medarbeider har kjørt det nye systemet, samt sett nærmere på et par andre Renault-nyheter.
Denne Renault Master har den ny Quickshift-gearingen i kombinasjon med 2,5-liters dCi-motoren på 115 hestekrefter.
Denne Renault Master har den ny Quickshift-gearingen i kombinasjon med 2,5-liters dCi-motoren på 115 hestekrefter.
Varebilene Renault Master og Trafic med 2,5-liters dieselmotorer finnes nå med en datastyrt manuell gearkasse. Systemet kalles Quickshift og tilsvarer Iveco AGile, Mercedes Sprintshift eller systemene vi finner i tunge lastebiler. Blant annet finnes det ingen clutchpedal og sjåføren kan velge mellom automat- eller manuell gearing.
Etter en prøvekjøring i Borås, bak rattet i en Renault Master med vekslende by- og landeveiskjøring, kan vi konstatere at systemet fungerer meget bra. Innledningsvis valgte vi automatstilling. Gearingene foregikk rolig og mykt. Selv om en vanlig kasse også er enkel å betjene er det en stor fordel, både fysisk og psykisk, å slippe å måtte bruke clutchpedal og gearspak og i stedet konsentrere seg om trafikkbildet.
Bytrafikk
Spesielt merkes dette i den til tider tette bytrafikken og når vi måtte orientere oss for å finne rett vei. Det er lett å forestille seg verdien av Quickshift for en sjåfør som stadig kjører i trafikkintensive miljøer.
Vi prøvde så å kjøre manuelt. Med joysticken på dashbordet vipper man spaken til manuell posisjon. Så er det bare å gi gass og vippe spaken oppover for høyere gear, respektive nedover for lavere gear. Dette fungerte også bra, men naturligvis er det mest komfortabelt å kjøre med kassa i automatstilling. Ellers forsvinner en stor del av nytten med et datastyrt gearsystem.
Les hele saken i YrkesBil nummer 15