-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Renault-nyheter: Quickshift og Master prøvekjørt
Det nye datastyrte gearsystemet til Renaults varebiler heter Quickshift og er en interessant nyhet. YrkesBils svenske medarbeider har kjørt det nye systemet, samt sett nærmere på et par andre Renault-nyheter.
Varebilene Renault Master og Trafic med 2,5-liters dieselmotorer finnes nå med en datastyrt manuell gearkasse. Systemet kalles Quickshift og tilsvarer Iveco AGile, Mercedes Sprintshift eller systemene vi finner i tunge lastebiler. Blant annet finnes det ingen clutchpedal og sjåføren kan velge mellom automat- eller manuell gearing.
Etter en prøvekjøring i Borås, bak rattet i en Renault Master med vekslende by- og landeveiskjøring, kan vi konstatere at systemet fungerer meget bra. Innledningsvis valgte vi automatstilling. Gearingene foregikk rolig og mykt. Selv om en vanlig kasse også er enkel å betjene er det en stor fordel, både fysisk og psykisk, å slippe å måtte bruke clutchpedal og gearspak og i stedet konsentrere seg om trafikkbildet.
Bytrafikk
Spesielt merkes dette i den til tider tette bytrafikken og når vi måtte orientere oss for å finne rett vei. Det er lett å forestille seg verdien av Quickshift for en sjåfør som stadig kjører i trafikkintensive miljøer.
Vi prøvde så å kjøre manuelt. Med joysticken på dashbordet vipper man spaken til manuell posisjon. Så er det bare å gi gass og vippe spaken oppover for høyere gear, respektive nedover for lavere gear. Dette fungerte også bra, men naturligvis er det mest komfortabelt å kjøre med kassa i automatstilling. Ellers forsvinner en stor del av nytten med et datastyrt gearsystem.
Les hele saken i YrkesBil nummer 15