-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Scania-topp overtar Volvo
Allerede i midten av mars skrev Dagens Industri at Volvo (Truck) -sjefen måtte gå. Nå har det skjedd. En Scania-topp overtar.


Martin Lundstedt er hentet fra Scania for å få fart på erkerival Volvo
Forskjellen mellom Volvo og Scania ligger først og fremst på inntekten. Scania er en pengemaskin i lastebilindustri-sammenheng. Volvo har slitt siden finanskrisen.
Det er opplagt at når Olof Persson nå er sparket ut (som Financial Times skriver) og vil bli erstattet av Martin Lundstedt – for tiden CEO for Scania, er det fordi aksjonærene ikke er fornøyd med restruktureringsfarten hos verdens nest største lastebilprodusent.
På tross av at Volvo har vært gjennom et spareprogram som skulle resultere i 10 milliarder lavere utgifter – og kvittet seg med 5.000 arbeidsplasser, har driftsmarginen sunket fra de 9,7 prosent da han overtok, til 3 prosent i fjor.
Scania avsluttet fjoråret på 9,5 prosent.
Carl-Henrik Svanberg, som er Volvos styreformann, forsøkte sterkt å dementere avgangsryktene i mars. Nå forteller han villig vekk om alle Lundstedts gode egenskaper. 25 års erfaring i utvikling, produksjon og salg, og – ikke minst – medrivende lederstil.
Svanberg, og de andre aksjonærene, er selvfølgelig bekymret over aksjekursen også. På de siste fem år har Volvos økt med 24 prosent mens Daimlers har økt med 127 prosent. Scania kan vi ikke lenger sammenligne med, fordi den er en del av VW-Gruppen.
Og – uten at det er sagt – der finner vi kanskje også en grunn til at Lundstedt bytter jobb nå.
PS!
Det tok ikke mange minuttene etter at nyheten ble kjent før Volvos aksjekurs økte med 15 prosent. Derved ble Volvo Trucks plutselig verdt 30 milliarder kroner mer.