-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Hel ved - på alvor
Fikk du boka «Hel ved» til jul? Du trenger ikke føle deg lurt, kanskje, men er du ekte mannfolk, da er det dette som er hel ved! Bildesnurr.
Tømmerkjører – maken til yrke!
Etter en dag på skogen har jeg veldig vanskelig for å skjønne at det å kjøre tømmerbil er et yrke som sliter med rekrutteringen.
Jeg fikk faktisk tanker om selv å springe til banken for å låne penger til oppstart.
For vi snakker om:
- Fet kjøring
- Stor selvstendighet
- Utsikt til god lønnsomhet
I følge en kilde ligger nemlig snittalderen på tømmerkjører nærmere 60 enn 50 år.
Det vil si at om ca. fem år kommer det til å være heftig etterspørsel etter dyktige tømmersjåfører!
Og tro meg, det er ikke noe man bare importerer etter behov. En tommefingerregel sies å være at man trenger fem år for å bli opplært – og utlært blir man ikke. Den tror jeg på.
Slik kompetanse henter man ikke uten videre fra Bulgaria eller Aserbajdsjan. Ikke en gang fra tømmerlandet Sverige er arbeidsimporten stor – der trenger de kjørerne selv.
I går hadde jeg gleden av å nyte arbeidsestetikken som følger av drøyt 40 års erfaring i skogen. Stein Karlsen fra Tyrifjortraktene begynte som høgger i skogen i 1970 – og har jobbet med hogst og tømmerkjøring siden.
(Antagelig er’n født i skogen også, for når han står stille og holder munn er det fort gjort for en bygutt å forveksle denne branden med en firemeters stokk).
Tilsvarende opplevelser fikk flere deler av norsk fagpresse. Som gjester av Mercedes sin Hønefoss-selger Knut Tolpinrud og et lag entusiastiske tømmerkjørere fra TREK fikk vi satt i arbeid et antall Mercedes Actros i store deler av de øst-norske skoger.
Men så tenker jeg: Hadde man invitert en ungdomsskoleklasse på 30 elever på det samme, er jeg sikker på at man allerede der hadde rekruttert 15 fremtidige sjåfører og tømmerbileiere.
Rekruttering til lastebilyrket trenger ikke være vanskeligere. Og det koster omtrent det samme som å selge en lastebil: Få dem ut på demo!
LES MER OM TØMMERKJØRING I YRKESBIL 1-2012 (ute 25. januar)