-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Selvkjørende tungbil
Vi har hørt mye om forsøk med autonome personbiler i det siste. Nå setter Daimler i gang forsøk med en av sine tyngste biler.

Selv om det var i Hannover, og med Mercedes-Benz navnet at Daimler først viste en ny generasjon av futuristiske lastebiler, er det i USA, og under Freightliner-banneret, de første forsøkene med selvkjørende lastebiler i trafikk skal gjennomføres.
I Nevada er de ganske liberale når det gjelder å gi bilprodusenter tillatelse til å slippe bilene ut i trafikken på egen hånd. Så det er på Riksvei 15 ved Las Vegas at de mange nye assistentsystemene skal testes ut i det virkelige livet.
Radarsensorer, videokameraer og en rekke regnemaskiner har allerede vist at de behersker mange av oppgavene. Den ene av de to bilene som skal brukes har allerede tilbakelagt 16.000 testkilometer på lukket område.
Tysk erfaring
Nå er ikke dette de første autonome prøvebilene konsernet har testet. I juli i fjor ble systemene første gang satt på prøve på A 14 ved Magdeburg i Tyskland. Riktignok på et avsperret område, men Mercedes kastet mange nok andre biler ut i dette forsøket til at de kunne leke virkelig trafikk.
Systemene fra den bilen ble overført til Future Truck, som debuterte på IAA i fjor høst. Da satt lastebilsjefen, Wolfgang Bernhard bak rattet – det vil si, det var jo det som var poenget at han ikke gjorde – bilen kjørte seg selv – men han lovte i hvert fall at slike biler skulle være seriemodne til 2025.
Liberalt USA
Nå er det en viss logikk i at Daimler flytter meget av dette arbeidet til USA. Dels fordi de har et svært avansert forskningslaboratorium i Silicon Valley, med sterk vekt på nettopp denne type installasjoner. Og dels fordi USA har et mer liberalt forhold til slike forsøk på gater og veier.
Både California og Nevada gjør alt de kan for ikke å lage problemer for produsenter som jobber med slikt, selv om dette er første gang Nevada gir tillatelse til lastebiler.
I Europa er vi bundet av en Wiener-konvensjon som krever hendene-på-rattet.
Det er selvfølgelig viktig å være i front i USA også, ikke minst fordi lastebiltransporten nok er viktigere der enn noe annet sted på kloden. Rundt 70 prosent av alt gods i USA er ikke i nærheten av annet enn lastebiler.