-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slik er varebilstyrken i Europa
Takket være EU, som bremser litt på den planlagte FCA/PSA-fusjonen, har vi fått et nøyaktig bilde av de forskjellige merkenes styrkeforhold i Europa.
For en gangs skyld er varebiler virkelig satt på kartet, og det gir oss blant annet informasjoner vi ikke hadde.
Det har alltid vært litt irriterende at det har vært umulig å finne nøytrale informasjoner om varebilsalg fordelt på merker og modeller.
Selvfølgelig kan hvem som helst gå inn på hvert lands egne statistikker og summere, men det er det åpenbart bare produsentene selv som gjør.
ACEA, som teller hver eneste personbil i hele EU+EFTA+GB området og fordeler dem på merker, nøyer seg av en eller annen grunn bare med markedene når de teller opp varebiler og last&buss.
Og dersom vi ringer en produsent og spør om markedsandelen i Europa i fjor er svaret enten taushet, eller et tall som er vanskelig å tro på eller relatere til.
Nå har som kjent EUs konkurransemyndigheter bedt PSA/FCA om å bli beroliget med hensyn til gruppens varebildominans. Hvis de ikke fikk det ville de gå inn med en grundig vurdering av planenes konsekvenser, het det.
De er åpenbart ikke beroliget, dermed er konsultasjonene på gang og fusjonen vil kunne bli forsinket.
Årsaken til myndighetenes bekymring er blant annet at varebiler er ekstremt viktige for bransjens inntjening. Man kan trygt regne med 5 – 10 prosentenheter større margin på disse enn på personbilene, pluss et meget solid servicemarked i tillegg til mer strukturerte kunder.
- Og varebilene vil bli enda viktigere fremover, sier Margrethe Vestager kommisjonens myndige konkurransekommisær, på grunn av de økende kravene i en digital økonomi der kundene i stadig større grad regner med hjem-til leveringer.
Ta også med at varebilsalget er ikke avhengig av folks privatøkonomi, men av industri-trender, spesielt innen logistikk der både de store transportørene og de selvstendige budene opererer.
Ifølge ACEA ble det solgt 2,2 millioner nyttebiler under 3,5 tonn i fjor. Ifølge tall som dukker opp nå har PSA og FCA solt 755.000 av dem. Det gir altså en markedsandel på 34 %.
Det kan nok trygt kalles ganske dominerende – og markedsandelen er sikkert enda mye høyere i lokalmarkedene deres.
Renault og Ford er de to neste på listen, med ca. 16 % hver – ca. 352.000 på hver.
Etter det kommer Volkswagen med 12 % (ca. 270.000 biler) og Daimler (Mercedes-Benz) med ca. 10 %.
Det som er et lite paradoks i denne saken, er at hovedgrunnen til Italo/France-dominansen kanskje ligger i at Peugeot og Fiat i realiteten fusjonerte sine varebiloperasjoner allerede i 1981 med å starte SEVEL (Società Europea Veicoli Leggeri).
De åpnet sin første felles fabrikk, Sevel Sud, i Italia i 1981, deretter fulgte Sevel Nord i Frankrike i 1993. Samlet kapasitet var 450.000 biler.
Eierforholdene har vært endret underveis, men ikke noen gang i denne 50 år lange historien har noe konkurransetilsyn brukt pekefingeren – før nå.