-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Italiensk-Fransk ekteskap? Når ble det en nyhet?
For varebilfolket var det neppe noen stor nyhet at FCA – med Fiat som plattform, og PSA med blant annet Peugeot og Citroën endelig planlegger ekteskap. De har jo allerede produsert noen uekte barn – meget vellykket ser det ut som.
BAKGRUNN: FCA + PSA: Det bare MÅTTE skje
Det var i midten av 70-årene «Kongen av Fiat», Gianni Agnelli, kom med en liten sidebemerkning til sin kollega hos Peugeot, Roland Peugeot.
Begge hadde litt problemer. Peugeot hadde kjøpt Citroën av Michelin og hadde litt av en jobb å rydde opp i det. Det var da de skiftet navn til PSA Gruppen. De hadde også påtatt seg Chrysler Europa, inklusiv bl.a. Simca.
I Italia var det andre problemer. Røde Brigader drev og skjøt Fiat-sjefer i kneskålene, det var saftige streiker og Regjeringen trengte hjelp med å bygge opp Syd Italia. Umberto, den yngste broren til Gianni, var formell sjef, men det var Gianni som holdt kontakt med de europeiske dynastiene.
Det svært raske resultatet av en kjapp bemerkning som bare var basert på håpet om å kunne gjøre noe sammen ble SEVEL.
Società Europea Veicoli Leggeri – vi var mange som la vekt på at det offisiell navnet var på italiensk, selv om initialene hadde blitt de samme om man hadde skrevet ordene på fransk. Men det ble da også presisert at dette 50/50 arrangementet skulle administreres av Fiat.
Det ble stiftet i 1978, med håp om mange tusen arbeidsplasser langt syd og over mot Adriater-havet. I Atessa, Abruzzo. Arbeidsplassmålet ble forresten oppfylt. De første bilene rullet av båndet i 1981 og etter hvert er det blitt 6.400 ansatte der.
Her ble det bygget forholdsvis identiske biler for Fiat, Peugeot og Citroen, men også merkevarenavnene til Lancia, Alfa Romeo og Talbot har vært klistret på.
Produksjonen har vært jevnt økende, en halv million ble nådd i oktober 1991, så passerte man millioner i 1994 og to millioner i 2000.
Samarbeidet var så bra at i 2007 bestemte man seg for å øke kapasiteten med 30 %, fra 200.000 til 260.000 biler pr. år. Og noen endringer av båndet gjør at man i dag kan klare 300.000 biler hvert år.
Nr. 5 mill. kom i 2015 og i 2018 passerte fabrikken 6 millioner.
Men det var enda et utsatt område dette samarbeidsteamet kom til unnsetning for. Allerede i 1969 bygget Simca, på statens initiativ, en fabrikk i det deprimerte kullområdet nord i Frankrike ikke langt fra Lille.
Fabrikken ble brukt til litt av hvert under Peugeot-regimet, men i 1988 ble PSA og Fiat enige om enda en fabrikk der de skulle lage nyttebiler sammen. Denne gangen var det MPV’ene, som Peugeot 806 eller Fiat Ulysse som skulle bygges der da det hele kom i gang sommeren 1994.
Sevel Nord het dette anlegget som året etter også begynte med skikkelige varebiler, som Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Fiat Scudo.
I 2005 lå kapasiteten på 800 biler/år og i 2009 passerte man bil nr. 2 mill.
Men så, i 2011, fortalte Fiat at de ville trekke seg ut av Nord i 2017, hvorpå Peugeot planla å legge ned det hele. Men da Fiat bekreftet at de lykkelige samarbeidet i Syd skulle fortsette tenkte Peugeot seg om og konsoliderte 100 % av Sevelnord inn i Groupe PSA Citroën.
Det tok da heller ikke mer enn to uker før Toyota sto på døra og ba om kapasitet, så i dag er det Proace som produseres der, sammen med Expert og Jumpy. Og fra februar i år kom Vivaro III med på det samme båndet.
Varebilsiden har i hvert fall vist at disse to gigantene kan jobbe harmonisk sammen når målet er synlig og oppgavene klart definert.
Det burde ikke bli noe vanskeligere nå som de også skal slå Dinky-Toys-seksjonene sammen.