-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Volvos nye trumfkort
I går kveld var det fest og global FH-lansering – i dag har vi saumfart bilen i detalj på Volvos democenter. Konklusjon
GØTEBORG: Folk flest tar lastebiler for gitt.
Og helt ærlig, en ny bil fra den ene eller andre produsenten, spiller det noen rolle?
På den annen side er det lov å oppleve ærefrykt for et produkt som har kostet MANGE milliarder penger å utvikle – og som erstatter noe som kom på markedet for snart 20 år siden.
Lastebiler skal vare lenge. Når de blir til, er det derfor litt som å se en hval føde.
Og etter 19 år er det også på tide med et generasjonsskifte for FH – Volvos store pengemaskin.
Det skjer ikke helt uten dramatikk. Svenske næringslivsmedier har kalt det Volvos skjebnedag. Den nye bilen skal erstatte gamle FH, som har stått for to tredjedeler av Volvos leveranser på rundt 115.000 biler årlig.
Det har tatt åtte år å utvikle bilen – ett år lenger enn planlagt, forteller en kilde, da man ikke var tilstrekkelig fornøyd med resultatet for et år tilbake.
Da Volvo for noen år tilbake slet med salg og markedsandeler, var det grunnet kvalitetsbrister – det vil man ikke oppleve igjen.
Etter å ha detaljstudert bilen her i Gøteborg i dag, er inntrykkene overveldende. Så vi tar det helt kort:
Meget vellykket design. Utvendig er bilen helt klart en videreforedlet Volvo, men med linjer som hever den fra å bare være lastebil til noe sportslig og attraktivt.
Innvendig tas skandinavisk design til nytt nivå, med mye hint fra personbilinteriør, og likevel svært yrkesmesig.
Ergonomi innvendig og utvendig hever sjåførjobben til et nytt nivå. Vi snakker om alt fra de meget elegante nye speilene via helt elektrisk automatisk håndbrekk til den uttagbare fjernstyringsenheten som blant annet kommer til å gjøre lasting og lossing til noe mye morsommere.
Også drivlinjen er mektig imponerende. Aller mest I-Shift-2, som er noe så sneksy som en DSG-girkasse tilpasset den kommende 13-liters Euro 6-motoren med 460 hester.
Men bilen leveres fra start av med alle motorvarianter fra i dag.
Den nye bilen settes i produksjon i slutten av året, både her i Gøteborg og i belgiske Gent. Første leveringer skjer i begynnelsen av 2013. Norge er et trofast Volvo-marked, og blir neppe hengende etter.
YrkesBil kommer med utførlige tekniske beskrivelser i førstkommende utgave.