-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klar melding før statsbudsjettet: - Vi er skikkelig bakpå på nyttekjøretøysiden
Bilimportørenes Landsforening (BIL) har tydelige forventninger til regjeringen før 2025-budsjettet legges frem i Stortinget.
Tidlig i oktober skal finansministeren presentere regjeringens forslag til statsbudsjett i Stortinget, og Bilimportørenes Landsforening forventer både forutsigbarhet og rettferdighet.
- Det er vel og bra at mer enn ni av ti biler som selges i Norge nå er utslippsfrie. Men til syvende og sist handler det om å få byttet ut den gamle delen av bilparken med nye, utslippsfrie biler. For å få til det trenger vi forutsigbarhet og et fornuftig og rettferdig avgiftssystem, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL.
- Virkemidler uten ønsket effekt
Andersen påpeker at om man skal få fart på det grønne
skiftet i veitrafikken, holder det ikke med incentiver på personbilsiden.
- Vi er skikkelig bakpå på nyttekjøretøysiden, der bare én av tre varebiler, og syv prosent av de tunge lastebilene, er utslippsfrie, minner han om.
BIL-direktøren krever kraftfulle, forutsigbare og ubyråkratiske incentiver for nyttekjøretøyene, både når det gjelder kjøp og bruk.
- Virkemidlene vi har per nå tikker ikke av på noen av de boksene, og har helt tydelig ikke den ønskede effekten. Aktørene i markedet er klare, men de klarer det ikke uten drahjelp fra myndighetene, sier Andersen.
- Sensitivt marked
Når det gjelder personbiler anslår Opplysningsrådet for Veitrafikken at elbilandelen vil ligge på 28 prosent ved utgangen av 2024, og på 52 prosent i 2030. Andersen mener vi bør ha høyere målsetninger enn dette, og at rammebetingelsene spiller hovedrollen.
- Tiden vi har bak oss, med en bråbrems i nybilsalget etter avgiftsendringene ved inngangen til 2023, har vist hvor sensitivt markedet er for avgiftsendringer. Derfor vil en økning i momsen eller i andre avgifter på bil være en kjepp i hjulet for den grønne omstillingen. Vi forventer derfor at innslagspunktet for moms på elbil holdes uendret i 2025 og at det ikke innføres ytterligere kjøpsavgifter, sier han.
- Finansdepartementet har tidligere bekreftet at de er i dialog med ESA om et videre momsfritak på elbiler, så det lover godt, legger han til.
Det var ikke bare merverdiavgiften som var tema da BIL leverte sine budsjettinnspill til politisk ledelse i Finansdepartementet sammen med NAF og NBF i mai.
- Vi forventer et forutsigbart og rettferdig statsbudsjett for neste år. Ambisiøse mål må ledsages av et rammeverk som muliggjør, og ikke setter begrensninger, sier Andersen.