VERDENSPREMIERE: Med en 13-meters 4x2 Scania Castrosua laventré BEV, med 520 kWh batterikapasitet, viser Scania frem sin nye elbussplattform på Busworld 2023 i Brussel. Messen pågår frem til 12. oktober.

Ny bussplattform med over 500 kilometer rekkevidde

Scanias nye bussplattform får batterikapasitet på inntil 520 kWh.

Et av de mer spennende innslagene på den store messen Busworld, som arrangeres i Brussel denne uken (åpent til og med 12. oktober, så du rekker fremdeles å ta en tur), er Scanias nye elbussplattform som byr på rekkevidde over 500 kilometer.

Bakgrunnen er selvsagt utviklingen innen batteriteknologi. I den nye plattformen ligger løsninger med energilagringskapasitet på opptil 520 kWh.

To ytelsestrinn

Den nye plattformen blir først å finne i 4x2-busser i laventréutførelse og vil bli utviklet i nært samarbeid med påbyggpartnere, opplyser Scania.

Disse bussene vil være tilgjengelige i to ytelsestrinn – en variant med fire batterier med en installert effekt på 416 kWh og en fem batterivariant med en installert effekt på 520 kWh.

Under det Scania beskriver som «optimale forhold» tilsvarer dette en rekkevidde på mer enn 400 km for førstnevnte og over 500 km for sistnevnte.

– Under utviklingen av vår nye batterielektriske bussplattform har rekkevidde, ytelse og batteriansvar vært nøkkelområder – alt avgjørende for å oppnå levedyktige og bærekraftige transportsystemer, sier Carl-Johan Lööf, Head of Product Management, People Transport Solutions i Scania.

Batteriene er både designet og produsert i partnerskap mellom Northvolt og Scania, et samarbeid som har pågått lenge - og som kjent åpnet sistnevnte nylig sin egen batterimonteringsfabrikk.

Sikkerhet og digitalisering

I den nye bussplattformen lover Scania også mer avanserte sikkerhetsfunksjoner og nye digitale funksjoner:

For urbane bruksområder:

4x2 BEV med lav inngang leveres med fleksible spesifikasjonsalternativer for å møte forskjellige bruksområder og krav, samt forenkler tilpasning for påbyggere. Kjøretøyet er egnet for mellomstore og tunge operasjoner, i by-, forstads- og regionale applikasjoner, både i klasse I og klasse II. Bussen leveres i to forskjellige chassisbredder – 2500 mm og 2550 mm – og de to forskjellige akselgirene gir utvekslingsalternativer som ifølge Scania fungerer i den mest utfordrende topografien.

Ny elektrisk motor:

Den nye elektriske motoren er kraftigere, da den kommer med et nylig integrert kjølesystem og et oppdatert kontrollsystem som oppfyller de høyeste cybersikkerhetskravene. Motoren yter maksimalt 300 kW og 250 kW i kontinuerlig drift.

FØRST UT: Den nye plattformen leveres først på 4x2 laventré-busser, men utvalget skal utvides etter hvert, forsikrer Scania.

Raskere lading:

Scanias oppdaterte batteripakker og batteristyringssystem skal ifølge produsenten også gi raskere lading – og ny plasseringen av ladeporten som både skal være mer robust og praktisk.

Mer assistanse:

Flere avanserte førerassistansesystemer (ADAS), ekstra sikkerhetsfunksjoner og sterk beskyttelse mot cybersikkerhetstrusler skal på sin side gi tryggest mulig drift for sjåføren, passasjerene og de omkringliggende trafikantene.

Digitalt:

Drevet av det nye elektriske systemet og Smart Dash-instrumentpanelet kommer bussene med nye eller forbedrede digitale funksjoner – fra sikkerhetsfunksjoner og fjerndiagnostikk til sanntidskart. Det nye instrumentpanelet Smart Dash gir trådløse oppdateringer og full integrasjon med andre digitale berøringspunkter.

Powered by Labrador CMS