Volvo åpnet lanseringsballet med splitter ny VNL forrige uke. Denne uken er det Europas tur.

Nyhetsflom fra Volvo

For ti dager siden fortalte vi at Volvo har lovet oss en rekke nyheter, men at vi måtte vente til den 29. januar med avsløringene. «Vi får kanskje flere små drypp de kommende dagene opp mot lanseringen», skrev vi.

Vi fikk nok ikke noen drypp, akkurat. Vi fikk en hel flom.

Men ikke fra Volvo i Gøteborg, som har invitert til stor pressekonferanse i dag og i morgen. Vi fikk det fra Volvo Trucks USA, som lanserte sin nye VNL i forrige uke.

«En drøm av en Truck» skrev det tyske nettstedet Eurotransport.de, men ellers ser det ut til at nyheten i forbausende grad har gått under radaren i Europa.

«The all-new Volvo VNL. Designed to change everything» heter den amerikanske pressemeldingen. 

Siden den skal endre alt er det vanskelig å tro at ikke VNL-nyhetene vil gjelde for hele den globale Volvo-familien, og at detaljer fra den vil bli blant høydepunktene på arrangementet senere i dag – og i pressemeldinger i dagene som kommer.

Aerodynamikk sentralt

I motsetning til de europeiske er de tunge amerikanske Volvoene snutebiler. Det spiller ingen rolle i denne sammenheng når en av hovedpilarene i dette nyhetsbildet er aerodynamikk. Kan man forfine en snutebil, kan man forfine de andre hyttene også. Særlig om det er tatt hensyn til de forholdsvis nye europeiske total-lengde grensene.

USA forteller at deres nye aerodynamiske innsats, sammen med drivlinjeforbedringer, minsker drivstoff-forbruket med ti prosent. Mindre åpning mellom skjermer og hjul er en av finessene, sammen med bedre toleranser i skjøter og åpninger.

Jeg har vondt for å se Göteborg komme opp med dårligere verdier – særlig når vi vet at det vi ble invitert til i dag var en stor A – som jeg regner med står for aerodynamikk.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Ny fabrikk

I USA har Volvo brukt 400 millioner dollars på å bygge en ny hyttefabrikk i Dublin, Virginia, der 164 nye roboter setter sammen store elementer.

I USA leveres hytta i fire forskjellige versjoner. Topputgaven er hva et amerikansk tidsskrift kaller «luksushotell på hjul». Og prikken over i-en er åpenbart en seng fra noen som heter Murphy, en binge som ikke bare er ekstremt komfortabel men: «du behøver ikke re opp sengen, du bare slår den opp med sengetøyet på plass», forteller Johan Agebrand begeistret. Han er den lokale direktør for Product Marketing.

Og han viser også at med senga oppslått dukker det opp et pop up minikjøkken med 24 V kjøleskap og alt som trengs.

24 Volt gjøres det forresten et stort nummer av i den amerikanske meldingen.

Der har man gått fra 12 til 24 Volt, ikke bare fordi man da kan lage elektriske komponenter mindre og lettere, og fordi det gir mer strøm til elektriske tilleggssystemer (for eksempel den nye Parking Cooler som reduserer utslipp, støy og vibrasjoner når motoren går på tomgang ved lengre opphold) – men også fordi man da legger opp til fremtidens løsning for autonom kjøring.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Her kan du leve og bo.

Førerløst?

Volvo har kommet langt i samarbeidet om førerløst med Aurora der bremsing, styring og kraft til alt regnearbeidet krever mer enn 12 Volt.

Jeg regner med at autonomi også vil bli et stort tema i Gøteborg nå – det skal bli spennende å høre i hvilken grad Euro-versjonen stemmer overens med USA-utgaven.

I USA forteller de i hvert fall at Aurora jobber sammen med Continental AG om å produsere Aurora Driver System som skal være klar for produksjonslinjene i 2027. Ingen grunn til at det skulle være annerledes i Europa.

Men USA presiserer også at å standardisere VNL-plattformen betyr skaleringsmuligheter som gjør det enklere å bygge batterielektriske biler, biler med brenselceller, biler som brenner hydrogen i stempelmotorer eller som bruker andre fornybare drivstoff.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Blanke ark

Når USA snakker om standardisering vil det overraske stort om ikke standardiseringen også får en global overtone. Med andre ord tror jeg vi trygt kan vente oss mye om elektrifisering, men også om andre typer drivlinjer, i løpet av dagen.

Eller for å underbygge dette litt mer:

Peter Voorhoeve, han er president for Volvo Trucks North America, forteller at dette prosjektet startet med helt blanke ark.

Riktignok var den opprinnelige VN-modellen fra 1996 den første rene Volvo-modellen designet for USA etter at de hadde frigjort seg helt fra White og GM. 

Men det virker tvilsomt at de igjen tar seg råd til å designe et flaggskip bare for det lokale nord-amerikanske markedet, uten å se på resten av verden.

Volvo er mer globalt orientert enn de fleste lastebilprodusentene.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Så vi kan la Voorhoeve fortsette:

-Vi har analysert de trender og transformasjoner vi regner med vil påvirke denne industrien og våre kunders behov langt inn i fremtiden. Og da inkluderer jeg både bærekraft og transport-behov, sier han.

-Vi trenger progressive løsninger for å klare å takle transportindustriens utfordringer. Og da tenker jeg også på økt produktivitet og effektivitet, samtidig som vi må redusere omkostninger og utslipp.

-Transportselskaper må prioritere å holde på sjåførene og tenke på deres velbefinnende ved hjelp av førervennlige løsninger og avansert teknologi, var noe av det han sa.

Dette kunne like godt vært sagt fra podiet i Gøteborg i dag (og blir kanskje det) for det er ikke noe unikt amerikansk i dette. Dette er et globalt budskap.

Akkurat som sikkerhet er, som hittil ikke er nevnt.

(artikkelen fortsetter under bildet)

De fire utgavene av nye VNL i USA.

Mer sikkerhet som standard

Men i VNL spesifikasjonene er det spørsmålet greit håndtert.

«Sikkerhetsdetaljene er standard, nesten alle sammen»!

Så listes de raskt opp: «fra de lysende fargene på sikkerhetsselene til fotgjenger- og syklist-varsling. Det er en rekke nye sikkerhetsdetaljer i den nye biler. De aller fleste av dem kommer som standard».

Det nevnes også at de nye hyttene har airbags i sidene som standard og at man kan velge mellom airbags kun for føreren eller for fører og passasjer. E-Call er selvfølgelig på plass, den aktiveres med lokaliseringsdata ved taking eller når airbagene utløses.

I USA er de store bilene selvfølgelig annerledes enn i Europa. Dels på grunn av tekniske reglement og rammer. Dels på grunn av bruken.

For eksempel er det fremdeles interessant at det ikke finnes girstang på gulvet i Nord Amerika, men at den kan flyttes opp på rattet. Derfor er nok ikke alle løsningene for den nye VNL identiske med de Volvo vil presentere i Gøteborg i dag.

Men det vil forundre meg meget hvis ikke hovedpilaren i dagens avsløringer blir økonomi, først og fremst ved hjelp av aerodynamikk, og derved også vesentlige hytte-nyheter. Deretter driftsomkostninger, med et blikk på nye drivlinjer og detaljene i de nye drivlinjene. Og til sist modul-oppskriften, hva den kan gjøre for å tilpasse de nye bilene til nye behov og nye oppgaver og ikke minst til nye samfunnskrav.

Det er mulig jeg har tittet i fullstendig feil krystallkule. Pressemeldinger i løpet av dagen vil avsløre det, og vær sikker på at vi kommer til å følge både dem og forestillingen i Gøteborg nøye.

Du vil finne mer på disse sidene i løpet av dagen og uken.

Powered by Labrador CMS