-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
CES 2024:
Hevder tusenvis av selvkjørende lastebiler vil være på veiene om tre år
Aurora Innovation og Continental melder om en milepæl nådd i arbeidet med å etablere og kommersialisere det de hevder blir verdens første autonome og skalerbare Trucking System.
Du synes kanskje ikke det er lenge siden du leste et eller annet om Aurora her på YrkesBil.no - og det stemmer. Rett før nyttårsrakettene fortalte vi at Aurora Innovations og to andre selskaper som utvikler autonom-teknologi nå gir opp å bruke California som testområde for selvkjørende lastebiler. De etablerer seg i Texas i stedet.
Melder om gjennombrudd
Og nå, i forbindelse med at Consumer Electronics Show (CES) 2024 åpner i Las Vegas denne uken, melder altså Aurora og partneren Continental at de har fullført design av hardware og arkitekturen for sitt fremtidige «fallback system» - eller reservesystem som vi kanskje kan si på norsk - til autonomsystemet Aurora Driver.
Dette er et autonomt system for lastebiler på SAE-nivå 4.
Society of Automotive Engineers (SAE) har som kjent etablert en femtrinns inndeling for ulike nivåer av selvkjøringsteknologi, som bilbransjen i stor grad er omforent om.
På nivå fire kan bilene i prinsippet operere helt selvkjørende, men på gitte betingelser - altså ikke over alt hele tiden. (Se forklaring i grafikken litt lenger ned)
På nivå fem, derimot, skal kjøretøyet kunne operere autonomt under alle forhold, over alt - hele tiden - uten menneskelig inngripen.
Aurora planlegger å lansere sin første førerløse lastebil på nivå 4 i slutten av inneværende år - 2024.
Garanterer 1,6 millioner kilometer
I samarbeid har Aurora og Continental utviklet det de mener er et pålitelig og kostnadseffektivt hardware-kit for autonom-teknologi myntet på lastebiler. De lover også at systemet skal gi verdi for kundene i opptil en million miles, eller drøyt 1,6 millioner kilometer.
(artikkelen fortsetter under grafikken)
Continental opplyser at de er klare for å starte storskala masseproduksjon av Aurora Driver i 2027.
- Teknologi for autonom mobilitet gir den største muligheten til å transformere kjøreatferd siden etableringen av bilen. Å oppnå denne milepælen plasserer oss i en troverdig retning for å implementere lettbetjente autonome lastebilsystemer som kundene etterspør, sier Philipp von Hirschheydt, styremedlem for Automotive Group Sector i Continental.
Reserve i tilfelle svikt
For å operere trygt uten en menneskelig sjåfør, krever autonome kjøretøy innebygde reserveløsninger som i de (forhåpentlig) sjeldne tilfellene da komponenter eller sensorer svikter.
Det nevnte fallback systemet er et slikt reservesystem – en spesialisert sekundær datamaskin som kan overta driften dersom det oppstår feil i primærsystemet. Dette systemet er også produksjonsklart i 2027, ifølge Continental.
Nå i 2024 og 2025 skal initiale versjoner av hardware-kitene bygges for testing, blant annet ved Continentals nye anlegg i New Braunfels i Texas.
I 2026 og 2027 skal Aurora Driver-systemet og reservesystemet industrialiseres og valideres før produksjonsstart. Maskinvaren vil utnytte et bredt spekter av Continentals omfattende bilproduktportefølje fra sensorer, automatiserte kjørekontrollenheter (ADCU), høyytelsesdatamaskiner (HPC), telematikkenheter og mer.
Forventer tusenvis på veiene
Maskinvaren og reservesystemet vil bli sendt til Auroras lastebilprodusenter (de jobber tett med produsenter som Paccar, Peterbilt, Kenworth og Volvos Autonomous Solutions) for integrering i autonome kjøretøyer. I denne fasen vil selskapene også utvikle en tjenestehåndbok og vedlikeholdsnettverk for Auroras kunder.
Fra 2027 mener Continental og Aurora at tusenvis av lastebiler integrert med Aurora Driver er klare til autonomt å frakte last over hele USA.
Ikke gå glipp av disse:
-
Glimt fra de tunge i Kina
-
Scania starter salg av autonome gruvelastebiler
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen
-
Scania og MAN: – Målet er å integrere førerløs kjøring i økende grad
-
– Man må skape fordeler for teknologien, slik som med elbiler
-
Førerløs buss i Stavanger: – Farten skal etter planen økes til 50 km/t
-
– De største barrierene er regulatoriske her i Europa, noe som strengt tatt er positivt
-
– Også store lastebiler kan ha stor nytte av autonome teknologier
-
– Dette vil nå alle, sannsynligvis raskere enn vi tror