Xcient er navnet på Hyundais tunge hydrogenbil.

Tunge Hyundai til Tyskland

Etter at rundt 50 slike har vært kjørt i Sveits et års tid, er nå de tunge Hyundaiene også på vei til Tyskland i klassiske spedisjonsroller. Det mest spennende med dem er vel at de er hydrogendrevet.

Det er Meyer Logistik som har bestilt en Xcient Fuel Cell. De kunne nesten ikke tillate seg å vente lenger, både i holdning og i praksis har de vist seg som en pioner på bærekraft, men de manglet fremdeles en nullutslipper på hydrogen.

Det gis gode tilskudd til slike biler i Tyskland. Inntil 80 % av merkost i forhold til en tilsvarende diesel kan tilbakebetales av det offentlige, dessuten er det ingen bompenger – maut – for slike.

- For Mayer er det viktig å samle erfaring med ny teknologi, sier daglig leder Matthias Strehl til Lastauto Omnibus, - og spesielt er det TCO’en vi legger vekt på, føyer han til.

Selskapet har ennå ikke bestemt seg for hvilke ruter den skal bruke bilen på – valget er i første omgang betinget av at det finne tilstrekkelige fyllemuligheter underveis.

I Sveits er Hyundai med på å bygge hydrogen-infrastrukturen og der fyller bilene bare med grønn hydrogen.

- Vi selger ikke bare en lastebil. Vi selger en bekymringsløs-pakke, sier Beat Hirschi, CEO for HHM til bladet.

Han forteller også at Hyundai Hydrogen Mobility regner med 100 biler til Tyskland i år, og at de er i samtale med kunder i mange andre europeiske land.

Det er den faceløftede utgaven som er på vei til Meyer nå. Ny grafikk, innslag av blå striper, en kraftig V-formet grill med et helt eget mønster i aluminium-fronten og med fabrikk-logoen i ikke akkurat beskjeden størrelse rett under frontruten.

350 bar systemet, de to brenselcellestackene på hver 90 KW og elmotoren på inntil 350 kW er som før, men i stedet for bare ett buffer-batteri på 72 kWh finnes det nå tre av dem. Rekkevidden er rundt 400 km og full tank tar mellom 8 og 20 minutter.

Foreløpig leveres bilen bare som 4 x 2 eller 6 x 2, men de har for lenge siden lovet at den klassiske 4 x 2 trekkbilversjonen også skal komme. Da med et drivsystem som skal by på 1000 km. Den lar vente på seg.

Den norske Hyundai-importøren har egentlig ikke noe med denne delen av konsernet å gjøre.

Powered by Labrador CMS