Bildesamling: Bla deg videre for å se flere bilder av den mildt sagt spesielle Volvo'n.

Denne lastebilen er helt Chef

I konkurransen «nabolagets heftigste grill» skal det noe til å overgå Volvos spesialbygde Pit Boss.

Publisert

Du husker kanskje Renaults «grillbil» på Transport & Logistikk-messen i 2019?

Inspirert av denne har den norske Volvo Trucks-organisasjonen nå fått bygget sin egen variant.

Nylig ble den presentert og demonstrert for kunder og presse på Furuset.

– Det er en liten gruppe som har jobbet detaljert med prosjektet, men bilen har fortløpende blitt til som et resultat av drømmer og visjoner fra sjåfører, ansatte og entusiaster og andre i bransjen som vi har pratet med – dette er din, min og vår bil og den skal brukes hver dag for maksimal glede hos flest mulig, opplyser Preben Wilhelmsen til YrkesBil.

Han er markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Norge.

Pit Boss skal være selve midtpunktet under arrangementet Grill’n’Chill, som Volvo Norge skal reiser landet rundt med, fra Lindesnes til Nordkapp, i år og neste år. Alle forhandlere, ulike arrangementer og mange Truck-stops skal besøkes.

Pit Boss Chassis

  • FH16 750 step-d med Smartboost (opprettholder turbotrykket i giringen, halverer responstiden på oppbygging av turbotrykk/moment når neste gir legges inn) – Max power fra 0-80 km/t
  • 3550 nm på alle gir
  • Volvo reduserer ikke moment etter hvert som vi går ned på girene og har derfor full trykk fra 1.gir
  • 6x4 tandem trekkvogn
  • 3400 akselavstand
  • Gruvetak/biltransporter i stål – 24 cm lavere enn standardhytte – LOW RIDER
  • Tandem akselløft som løfter med 15 tonn
  • VDS med personlig innstilling - raceoptimalisert for kjøring på Vålerbanen
  • 17 tommer Alcoa Dura Bright alu felger
  • Goodyear Marathon LHD 495/45R22,5 bakhjul – så langt vi kjenner til første gang godkjent for gatebruk i Norge
  • Goodyear KMAX S 385/55 front

– Dette er en gave til sjåfører, kollegaer, entusiaster, bedriftseiere og andre i bransjen etter en tøff periode med korona og et behov blant mange for å samles igjen rundt felles interesser – lastebil, god mat og samvær, forklarer Wilhelmsen.

En viktig del av den spesialbygde lastebilen er nemlig en spesiallaget Weber gassgrill innebygget bak venstre sideskjørt, et kjøleskap i senterskapet, serveringsbord i spoileren og et ganske så heftig innvendig og utvendig lydandlegg.

– Fra vi parkerer til vi serverer «The Pit Boss burger» går det 15 minutter, sier Wilhelmsen.

Volvo Norge har samarbeidet med en rekke aktører i og utenfor lastebilbransjen. En av partnerne er den velkjente påbyggerbedriften Nomek på Stryn som har et meget kompetent plateverksted og god erfaring med tidligere spesialprosjekter.

– Selv om bilen ser meget spesiell ut og for mange fremstår som «ikke registrerbar» har det vært svært viktig for oss at bilen kan registreres og godkjennes for vanlig bruk og ikke bare brukes som showbil. Resultatet er en fullt brukbar bil – med en basis som etter 20 minutter med demontering av spoiler (6 bolter) kan settes inn i transportoppdrag, fortsetter Wilhelmsen.

Han forklarer at inspirasjon fra flere hold er satt sammen til en helhet som skal fremstå som ny:

  • Piper og bakskjermer – amerikansk stil.
  • Det store rutefeltet, ren slett frontplate, takgrind, stige - hollandsk stil.
  • Volvo Brick-looken er opprettholdt med rette linjer og en firkantet endestuss med skikkelig lysrack – svensk stil.
  • 495/45 bakhjul og hekkspoiler, frontleppe – inspirert av superlastebilen Iron Knight.

– Resultatet blir en erkenorsk bil helt i tråd med janteloven, smiler Wilhelmsen.

På innsiden finner man et interiør blir heltrukket i kombinasjonen av svart alcantara og svart skinn. FH16-interiøret er i stor grad beholdt, med oransje detaljer i likhet med utsiden og belyst med oransje lys.

Et oppgradert lydanlegg innvendig og høyttalerkasse med fire høyttalere over verktøyskap ute sørger for den rette stemningen på grillfesten.

Pit Boss Påbygg

  • Alt er laget lokalt i Stryn i rustfritt stål
  • Skjermsett for tandem – håndlaget i rustfritt stål (Texas curves)
  • Firedoble eksospiper i rustfritt børstet stål av praktiske hensyn
  • Standard verktøykasserigg med høyttalerkasse tilpasset lavt luftinntak og eksospiper
  • Spesialdesignet hekkspoiler med innebygget bord – 6 bolter og kan demonteres på 15 min
  • Betydelig mengde klarlakk og «utvidet rutefelt» på original launch farge
  • Håndlaget takgrind
  • Ekstralys i LED 9 tommer fra Strands samt oransje LED belysning på hele chassis og bak grill
  • 925 mm to tone lufthorn
Powered by Labrador CMS