Mercedes-Benz Actros L
Mercedes-Benz Actros L
Mercedes-Benz Actros L
Mercedes-Benz Actros L
Mercedes-Benz Actros L
Mercedes-Benz Actros L
Mercedes-Benz Actros L
Mercedes-Benz Actros L
Mercedes-Benz Actros L
Mercedes-Benz Actros L
Mercedes-Benz Actros L

Actros L – L for ‘ikke lenger’

Mens vi venter på verdenspremieren på eActros om noen dager, har Daimler lurt inn en ny modell: Actros L. L’en står ikke for det du kanskje tror.

Den 30. juni er hele verden invitert til global premiere på eActros. Den batteri-elektriske versjonen av Daimlers toppmodell.

Derfor kan det virke litt pussig at de presenterer en annen flunkende ny modell, Actros L, bare noen dager i forveien.

Det gjør de da heller ikke.

Actros L viser seg å være en velkjent Actros med en del forbedringer i komfort-avdelingen og med en enda lengre liste over elektroniske hjelpemidler. Enten til å støtte sjåføren, eller for å støtte transport-arbeidet – eller for å øke produsentens kontakt med kundene sine.

Selvfølgelig hadde det vært logisk å tro at L ville vært navnet på en hytte konstruert etter de nye målene som tillates av EU – lengre både foran og bak.

Men de eneste målene som later til å være endret på denne Actrosen er innvendig bredde, som for tre av variantene nå er oppe i 2,5 meter. Og setet, som er senket 40 mm.

Da er DAF fremdeles den eneste med hytte etter den nye standarden – den som tillater pluss 160 mm foran og pluss 330 mm bak – inntil Scania kommer med sin. Der er det gamle førerhuset forlenget med 270 mm.

Det som listes som nyheter hos Daimler er i tillegg til ny madrass og stilige setetrekk nesten bare elektroniske sikkerhets-systemer, utvidet konnektivitet (som også hjelper på økonomien ved at det igjen er snakk om mindre forbruk: 3 prosent!) og viktige nye hjelpemidler og tjenester for transportør og speditør.

Dashdoc heter en ny modul i produsentens Truck App portal. Den skal i praksis gjøre alt papirarbeid i forbindelse med logistikken overflødig.

Denne tjenesten strekker seg helt ned til CompleteMile servicekontrakten mellom kunde og produsent der kjørelengde automatisk rapporteres gjennom Mercedes-Benz Uptime og der informasjonene sømløst blir gjort om til digitalisert fakturering.

Men lang hytte venter vi fremdeles på.

Powered by Labrador CMS