-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Dropper avgiftssjokk for tungbiler
Lavutslippssonen i Oslo kunne bety en ekstraregning på 600 kroner dagen for mange lastebileiere. Nå har miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) bestemt seg for å utsette planene på ubestemt tid.

Det melder NRK tirsdag morgen.
Byrådet i Oslo har lenge jobbet for å opprette en såkalt lavutslippssone innenfor bygrensene i hovedstaden.
Planen har vært at såkalt «forurensende kjøretøy» må betale et gebyr for å kunne kjøre innenfor bygrensen. På den måten skulle eiere av eldre lastebiler tvinges til å bytte til nyere kjøretøy.
Prisen ble foreslått til 300 kroner døgnet, med maksgrense på 25.000 kroner i året, for lastebiler under 12 tonn. For kjøretøy over 12 tonn skulle prisen bli det dobbelte – altså inntil 600 kroner døgnet eller 50.000 kroner i året.
Kjøretøy med Euro 6-teknologi skulle slippe gebyr.
Avgiften var planlagt som et tillegg til de allerede økte bomtakstene.
I januar ble planene om lavutslipssonen besluttet utsatt «til neste vinter», men nå bekrefter altså miljøbyråden at planene utsettes på ubestemt tid. Årsaken er ferske tall som viser at luftkvaliteten i Oslo er blitt betydelig bedre.
– Vi trenger ikke å innføre lavutslippssoner nå. Oslo-lufta har blitt bedre, og vi ser at politikken vår fungerer ved at for eksempel bomringen har veldig stor effekt, uttaler Berg til NRK.
Hun berømmer samtidig næringslivet for å ha vært «kjempeflinke til å bytte ut sine gamle lastebiler slik at også de bidrar til bedre byluft».
– Vi ser av nye beregninger at en lavutslippssone vil ha liten tilleggseffekt, sier MDG-politikeren til statskanalen, som refererer tall fra bomselskapet Fjellinjen som viser at 43 prosent av alle tunge kjøretøy som passerer bomringen er Euro 6.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har vært en av de fremste kritikerne mot planene om lavutslippsone, fordi de mener det i praksis ville fungere som en straffeavgift på mange av deres medlemsbedrifter.
– Dette er en gledens dag. Vi er en næring med lave marginer. Alle avgifter går rett på bunnlinja. En tilleggsavgift i form av en lavutslippssone ville slått ekstra hardt ut, sier regionsjef Johan Kristian Bjerke i NLF til lastebil.no.