-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Solaris tester først i Norge
Den polske produsenten har for tiden det første eksemplaret av nye Urbino 15 LE Electric rullende rundt i norske byer.

«Skreddersydd for det skandinaviske markedet» har vi skrevet tidligere, blant annet da modellen hadde online verdenspremiere 20. oktober i fjor.
Treakslede Urbino 15 LE Electric er den første elektriske bussen fra Solaris designet for både byruter (klasse I) og intercity-ruter (klasse II), og produsenten har hatt skandinaviske kunder langt fremme i tankene underveis i utviklingen.
Nå er ikke treakslede 15 metringer i seg selv noe nytt for Solaris. De bygget sin første buss med denne konfigurasjonen i 1999, og har siden levert over 1.300 slike – men da med diesel- eller gassmotor.
Imidlertid har ikke Solaris kunnet levere denne konfigurasjonen de senere årene.
Sverre Skaar, adm. dir. i Solaris Norge AS, har i YrkesBil tidligere omtalt dette som deres akilleshæl i det norske markedet hvor denne busstypen er betydelig etterspurt.
– Etter at vi ikke har kunnet tilby 15-meter i laventreutførelse på noen år så har vi vært til dels skadelidende av store volum for den type bussmodell, uttalte Skaar til YrkesBil i oktober.
Nå gleder han seg over at Norge er det første markedet der bussmodellen blir testet av kunder og potensielle kunder.
Testkjøringen foregår i operative ruter med passasjerer, blant annet i Oslo og Kristiansand – begge byer der Solaris er representert fra før. Testingen vil pågå til slutten av mars.
Lading av batterier skjer med eksisterende ladeinfrastruktur, som innebærer både pantograf og ledning i depoter og langs rutene. Legg for øvrig merke til på bildene at bussen ikke har utvendige speil, men i stedet kameraer og skjermer inne på A-stolpene, slik Mercedes-Benz har på lastebilene Actros og Arocs.
– Å kunne presentere vår nye bussmodell i Norge som det første landet ut er fantastisk. Mye arbeid er lagt ned, både av engasjerte kunder og på fabrikken, for å skape det nye produktet, sier Skaar.
– Siden vi er et kundeorientert selskap og tilbakemeldinger er viktige for oss kan jeg knapt vente til bussen er på veien og kan vises til kunder, operatører, sjåfører, passasjerer og media, legger han til.
Det er selvsagt ikke tilfeldig at Norge er først ut.
Som nevnt var Skandinavia i tankene da bussen ble utviklet, og de første to bussene produsert er utstyrt i tråd med Busnordic-standarden og såkalt Skandinavisk utstyrspakke.