-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Solaris tester først i Norge
Den polske produsenten har for tiden det første eksemplaret av nye Urbino 15 LE Electric rullende rundt i norske byer.
«Skreddersydd for det skandinaviske markedet» har vi skrevet tidligere, blant annet da modellen hadde online verdenspremiere 20. oktober i fjor.
Treakslede Urbino 15 LE Electric er den første elektriske bussen fra Solaris designet for både byruter (klasse I) og intercity-ruter (klasse II), og produsenten har hatt skandinaviske kunder langt fremme i tankene underveis i utviklingen.
Nå er ikke treakslede 15 metringer i seg selv noe nytt for Solaris. De bygget sin første buss med denne konfigurasjonen i 1999, og har siden levert over 1.300 slike – men da med diesel- eller gassmotor.
Imidlertid har ikke Solaris kunnet levere denne konfigurasjonen de senere årene.
Sverre Skaar, adm. dir. i Solaris Norge AS, har i YrkesBil tidligere omtalt dette som deres akilleshæl i det norske markedet hvor denne busstypen er betydelig etterspurt.
– Etter at vi ikke har kunnet tilby 15-meter i laventreutførelse på noen år så har vi vært til dels skadelidende av store volum for den type bussmodell, uttalte Skaar til YrkesBil i oktober.
Nå gleder han seg over at Norge er det første markedet der bussmodellen blir testet av kunder og potensielle kunder.
Testkjøringen foregår i operative ruter med passasjerer, blant annet i Oslo og Kristiansand – begge byer der Solaris er representert fra før. Testingen vil pågå til slutten av mars.
Lading av batterier skjer med eksisterende ladeinfrastruktur, som innebærer både pantograf og ledning i depoter og langs rutene. Legg for øvrig merke til på bildene at bussen ikke har utvendige speil, men i stedet kameraer og skjermer inne på A-stolpene, slik Mercedes-Benz har på lastebilene Actros og Arocs.
– Å kunne presentere vår nye bussmodell i Norge som det første landet ut er fantastisk. Mye arbeid er lagt ned, både av engasjerte kunder og på fabrikken, for å skape det nye produktet, sier Skaar.
– Siden vi er et kundeorientert selskap og tilbakemeldinger er viktige for oss kan jeg knapt vente til bussen er på veien og kan vises til kunder, operatører, sjåfører, passasjerer og media, legger han til.
Det er selvsagt ikke tilfeldig at Norge er først ut.
Som nevnt var Skandinavia i tankene da bussen ble utviklet, og de første to bussene produsert er utstyrt i tråd med Busnordic-standarden og såkalt Skandinavisk utstyrspakke.