-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Solaris tester først i Norge
Den polske produsenten har for tiden det første eksemplaret av nye Urbino 15 LE Electric rullende rundt i norske byer.
«Skreddersydd for det skandinaviske markedet» har vi skrevet tidligere, blant annet da modellen hadde online verdenspremiere 20. oktober i fjor.
Treakslede Urbino 15 LE Electric er den første elektriske bussen fra Solaris designet for både byruter (klasse I) og intercity-ruter (klasse II), og produsenten har hatt skandinaviske kunder langt fremme i tankene underveis i utviklingen.
Nå er ikke treakslede 15 metringer i seg selv noe nytt for Solaris. De bygget sin første buss med denne konfigurasjonen i 1999, og har siden levert over 1.300 slike – men da med diesel- eller gassmotor.
Imidlertid har ikke Solaris kunnet levere denne konfigurasjonen de senere årene.
Sverre Skaar, adm. dir. i Solaris Norge AS, har i YrkesBil tidligere omtalt dette som deres akilleshæl i det norske markedet hvor denne busstypen er betydelig etterspurt.
– Etter at vi ikke har kunnet tilby 15-meter i laventreutførelse på noen år så har vi vært til dels skadelidende av store volum for den type bussmodell, uttalte Skaar til YrkesBil i oktober.
Nå gleder han seg over at Norge er det første markedet der bussmodellen blir testet av kunder og potensielle kunder.
Testkjøringen foregår i operative ruter med passasjerer, blant annet i Oslo og Kristiansand – begge byer der Solaris er representert fra før. Testingen vil pågå til slutten av mars.
Lading av batterier skjer med eksisterende ladeinfrastruktur, som innebærer både pantograf og ledning i depoter og langs rutene. Legg for øvrig merke til på bildene at bussen ikke har utvendige speil, men i stedet kameraer og skjermer inne på A-stolpene, slik Mercedes-Benz har på lastebilene Actros og Arocs.
– Å kunne presentere vår nye bussmodell i Norge som det første landet ut er fantastisk. Mye arbeid er lagt ned, både av engasjerte kunder og på fabrikken, for å skape det nye produktet, sier Skaar.
– Siden vi er et kundeorientert selskap og tilbakemeldinger er viktige for oss kan jeg knapt vente til bussen er på veien og kan vises til kunder, operatører, sjåfører, passasjerer og media, legger han til.
Det er selvsagt ikke tilfeldig at Norge er først ut.
Som nevnt var Skandinavia i tankene da bussen ble utviklet, og de første to bussene produsert er utstyrt i tråd med Busnordic-standarden og såkalt Skandinavisk utstyrspakke.