Volta på kongelig grunn

Svenske Volta planlegger mindre lastebiler enn den 16 tonneren de har vist. Det er snakk om 7,5 og 12 tonn versjoner av den store. Og nå starter testkjøringen.

Publisert

Når Volta setter i gang de planlagte testene i London til sommeren blir det i samarbeid med ingen ringere enn Crown Estate.

Det er selskapet som omsetter all grunnen som Kronen eier til penger. Og i kongeriket eier Kronen all grunn som ikke eies av andre.

Det blir noen kvadratmeter av det.

Blant annet Regent Street der denne nye elbilen skal sørge for leveranser til de mange butikkene langs denne travle gaten.

Det er Clipper Logistics, distribusjons-selskapet som ligger under Crown Estate som skal stå for driften, og det er ikke ukjente selskaper som skal betjenes av denne nye tjenesten. Vi møter navn som John Lewis og H&M på ruten.

Clipper har allerede etablert en hub utenfor London og har organisert forsendelsene til London sentrum herfra. Med merkbar bedring av trafikkforstoppelser, sies det.

Og siden vi er inne på Volta. De skal ut i Paris-trafikken også i år. Mens vi venter på diesel-lastebilforbud fra 2024.

Volta har som kjent fått en produksjonsavtale med Steyr Auto – som i realiteten er Magna Steyr, men formelt et eget selskap som har overtatt de store MAN-fabrikkene i Østerrike.

Noe får de nok å gjøre allerede fra start, de har allerede bestilling på 4.500 biler. Av dem skal 1.500 gå til Schenker – Deutsche Bahns logistikk-enhet.

Ikke glem at Posten Norge også er ivrig samarbeidspartner i prosjektet.

Derfor kan vi vel gå ut fra at de allerede har sett de første tegn på modellutvikling.

Volta har nemlig bekreftet at de jobber med 7,5 og 12 tonns utgaver av sin Zero-bil.

Et design-konsept er allerede valgt, heter det, og prosjektet er langt inne i konstruksjonsfasen nå.

La oss håpe at det fremdeles er Astheimer som er designpartner for de små. De gjorde en kjempejobb med de store.

Powered by Labrador CMS