img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Fremtidens varebiler i (fra) Tokyo
Bilutstillingen i Tokyo består – tro det eller ei – av meget mer enn fantasifulle personbil-konsepter. Vi finner faktisk noen fantasifulle varebilkonsepter der også. Her er to av dem.

alt

Det går selvfølgelig mye på elektrifisering og oppkobling når det gjelder varebiler. Men i motsetning til personbilene er ikke autonom kjøring like interessant i konsept-argumentasjonene.

Grunnen er selvfølgelig at når vi snakker fremtidens varedistribusjon, av den typen eBay, Amazon og andre netthandel-tjenester – og deres kunder - etterhånden krever, skal varene ikke bare frem, men opp trappa også, helt frem til entre-døren. 

Og da er sjåføren god å ha enda noen år fremover.

LES OGSÅ: Tungt i Tokyo

Lastes automatisk
Så når for eksempel Isuzu eller Toyota viser sine fremtids-varebilstudier på Tokyo-utstillingen så finner vi ratt i begge to. Men ellers er de så elektriske som de kan få blitt, og med alle dataoverførings-muligheter: aktiv GPS, parkeringsplassfinner, ruteoptimalisering, automatisk sortering av pakkene og mye mer.

Isuzu-forslaget er kanskje det som ser mest ekstremt ut, en blanding av en bil og en bi-kube, men alle de sekskantede åpningene langs sidene har også et formål: gjennom dem leverer sorteringsautomaten ut riktige pakker på riktig adresse.

Førerplassen er i midten, så sjåføren kan velge hvilken side han skal gå ut og inn fra og egentlig behøver han ikke nærme seg varerommet i det hele tatt. Det lastes automatisk og så deles pakkene ut gjennom sideveggene.

Mange muligheter
Mens Nissan nøyde seg med å vise en ny, og for første gang japansk (og etter hvert også kinesisk), utgave av e-NV200, med el-drevet kjølekasse (fersk-mat levering begynner å bli minst like aktuelt som bøker fra Amazon) kom det en egen futuristisk varebil fra Toyotas spesialverksted, Auto Body. 

Det er der de bygger mini-vanene sine, men denne, som de kaller LCV D-Cargo later ikke til å være basert på noe av det de har i katalogen fra før.

Den ser passe avansert ut, uten å være skremmende futuristisk. Den virker praktisk med dobbel dør bak og skyvedører langs hele siden på passasjersiden (hva gjør de med det hvis den skal bygges venstre-rattet?) og et interiør som utvilsomt kan innredes til hva som helst, fra minibuss til småvaretaxi, oppå det helt flatt gulvet.  

Smart pad-løsning
Når vi ser på den grillen – som ikke finnes – er det vel ikke vanskelig å gjette på hel-elektrisk. 

Det er også interessant å legge merke til at det finnes nesten ikke instrumenter eller kontrollknotter og -spaker i førerhuset. Men til gjengjeld har den en stor pad i sentrum av rattet. Virker smart – ikke bare kan man få opp nødvendige informasjoner om trafikk og navigasjon der, men den vil også kunne gi deg nødvendige informasjoner om den logistikkjobben du er i ferd med å gjøre.

Det er muligens ikke stor status å tenke varebil hvis du er en fremtidsguru i en bilfabrikk. Desto hyggeligere når noen virkelig gjør det.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1703 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 213 LASTEBILER TIL SALGS