Er jernbanen lastebiltransportens beste venn?

INNSPILL OM YRKESKOMPETANSE

Jernbanereformen: Glem mer banegods

KOMMENTAR: Jernbanedirektoratets plan om vekst i godstransport på jernbanen har vage mål og lite konkrete tiltak og mangler finansiering. Sviktende tillit til jernbanen gir fritt spillerom for vekst i lastebiltrafikken.

Publisert

Lastebilen frakter 300 millioner tonn gods årlig og utfører 20 milliarder tonnkm. Hvordan kan jernbanen ta en andel av disse godsvolumene?

Alle godstog (nesten) lastes om på Alnabru som da er en flaskehals for banegods. Hvordan dagens opplegg skal øke gods på bane fra 450000 TEU i 2019 til 800000 TEU i 2040 og 1100000 TEU i 2060 er en gåte. I 2007 håndterte Alnabru 492000 TEU.

Innlands godstransportarbeid (Tonnkm) har økt med 33% mellom 2010 og 2023. Jernbanen har 8% av godsvolumene i samme periode. NHO har pekt på at avgiftene til banetransport må ned, mens Bane Nor mener jernbanen ikke dekker sine kostnader.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS