-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Nå settes det fart på utbygging av tungbilladere
Et viktig skritt på veien mot bedre dekning av underveislading for tunge lastebiler ble tatt forleden, da Circle-Ks nye ladepark for lastebiler ble åpnet på Sekkelsten i Askim.
Først publisert i Yrkesbil nr 3. 2025.
Fortsatt er det langt frem, i alle fall om vi sammenligner med dekningen for personbiler. Men det tas stadig skritt i riktig retning, og senest i oktober i fjor innvilget Enova støtte til sju nye ladeanlegg – fra Tana Bru i nord til Flekkefjord i sør.
Circle K E18 Sekkelsten har fire tungbilladere med effekt opptil 400 kW, altså godt innenfor Enovas krav på minimum 350 kW kontinuerlig effekt på hvert ladepunkt samtidig. Enova stiller klare krav til stasjonene, og sier blant annet at det bør være tilgang på nødvendige fasiliteter som døgnåpne toaletter, mattilbud, hvilerom og/eller dusj. Dette er også på plass på Sekkelsten.
Flere kommer
At åpningen av den nye ladeparken ved E18 i Askim var en viktig begivenhet, ble også bekreftet ved at både samferdselsministeren og klima- og miljøministeren var til stede, sammen med Enova-sjef, ordfører og bransjetopper som eksempelvis NLF-sjef Knut Gravråk.
Bakteppet er at veitrafikken står for en femtedel av de totale klimagassutslippene i Norge, og av dette utgjør tungtransporten rundt halvparten. Bedre infrastruktur for lading av tunge kjøretøy kan sette mer fart på elektrifiseringen også i transportnæringen.

Her vil blant annet de sju ladestasjonene som ble innvilget Enova-støtte sist høst bli viktige bidragsytere, med sine til sammen 45 ladepunkter. Størst av disse nye stasjonene blir Volda Handelspark med ni ladepunkter, mens det er planlagt åtte ladepunkter hver for Eidskog Energistasjon og Dombås Sentrum. I tillegg til de som er nevnt, inngår nye ladestasjoner på Rysstad og på Skui.
Viktig for satsing på el-lastebiler
Utbyggingen av infrastruktur var et hovedpoeng for Hans Olav Høidahl, globalt ansvarlig for ladevirksomheten og Europasjef i Circle K:
– Dette vil utvilsomt gjøre det enklere for transportørene å velge elektriske kjøretøy og dempe rekkeviddeangst hos sjåførene. Vi skal gjøre hverdagen enklere for elektriske tungbiler. Det er en forutsetning for at flere skal tørre å satse på el-lastebiler, både i Norge og i hele Norden, sa han blant annet.
Først med Enova-støtte
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen var også tydelig:
– For å nå Norges klimamål må vi få ned utslippene fra tungtransporten. Flere og kraftigere ladere vil være en viktig nøkkel for å få flere el-lastebiler på veiene. Gjennom Enova bidrar vi til flere slike ladere rundt om i landet. Dette gir forutsigbarhet for lastebilnæringen, og forbedrer hverdagen for de som sitter bak rattet. Mindre støy og eksos er også bra for nærmiljøet.
Circle K E18 Sekkelsten er den første offentlige ladestasjonen som Enova har støttet. I løpet av 2025 venter Enova at det skal bli åpnet 30 nye offentlige ladestasjoner for tungtransporten i Norge.
I startfasen
Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova, understreket at åpningen på Sekkelsten markerte et startskudd for et landsdekkende ladenettverk for tunge lastebiler og busser langs riksveiene.
– Enova tilbyr støtte til utbygging av offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy, som vil gjøre det mulig å ta i bruk elektriske kjøretøy, også på de lengre etappene. Dette vil legge til rette for omstilling av tungtransport og gjøre det enklere å velge elektrisk, la han til.
En av tre personbiler er elektriske i Norge i dag, mens tunge kjøretøy foreløpig er i startfasen. Bare 12 prosent av nyregistrerte tunge lastebiler siste år var elektriske, noe som er sammenlignbart med elektriske personbiler for ti år siden, opplyste samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Enklere for næringen
– Vi har sett en stor omstilling til nullutslippsløsninger i transportsektoren de senere årene, og vi venter at denne utviklingen vil fortsette. Regjeringen lanserte i 2022 en nasjonal ladestrategi, og den begynner vi å se resultatene av. For mye av nyttetransporten ser vi at nullutslippsløsningene er på full fart inn, og etableringen av flere ladestasjoner bidrar til at det blir enda enklere for næringen å ta klimavennlige valg, sa samferdselsministeren blant annet.
Bare begynnelsen
Fra Norges Lastebileierforbund meldte adm. direktør Knut Gravråk at det er mange transportører som sitter på gjerdet og vurderer elektrisk lastebil.
– Skal bransjen snu om på kjøretøyparken, må de også ha et nettverk av ladere langs vei som er like enkelt å bruke som dieseltankingen er i dag. Det er dette mange har ventet på, sa Gravråk.
Circle K planlegger alene å bygge tungbilladere på 10-15 steder i 2025. På disse stedene skal det bygges mellom 40 og 50 ladeplasser dedikert for tungbil.
– Men dette er bare begynnelsen, sier Høidal i Circle K.
– Vårt mål er at det skal være like lett å lade en elektrisk lastebil på våre stasjoner, som det i dag er å fylle diesel, sier han til slutt.
