-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Advarer mot å fuske med frontbøyler
Du kommer ikke lenger enn til neste EU-kontroll med en frontbøyle som ikke er godkjent, advarer bransjefolk. Innen flere bilkategorier ser de nå en betydelig etterspørsel etter slikt utstyr.
– Flerbruksbiler, SUV-er, nyttekjøretøyer og noen typer stasjonsvogner betyr spesielt mye for etterspørselen etter frontbøyler, sier Katrine Køste, daglig leder i Egil Verne AS.
– Denne typen utstyr har de senere årene gjennomgått en betydelig utvikling fra gamle dagers «kufangere». Det legges vekt på høy grad av modelltilpasning, og praktisk gode løsninger for feste av ekstra lys, sier Køste.
Men det gjelder strenge regler for typegodkjenning og dokumentasjon, påpeker hun. Begge deler må være i orden hvis man vil unngå at en tilfeldig kontroll eller neste EU-kontroll ender med krav om å demontere utstyret.

Vil ha papirer på gammelt utstyr
– Med jevne mellomrom får vi fremdeles besøk av bileiere som etter en kontroll etterspør godkjenningspapirer på eldre typer bøyler, men det er som regel ikke mulig å fremskaffe. Da må de tas av og eventuelt erstattes med nye, sier Børre Bratvold, markedssjef i Arctic Trucks Norway AS.
I mange tilfeller ville de gamle bøylene uansett ikke blitt godkjent etter dagens regler, blant annet fordi de ofte er for høye og rager noen centimeter over selve panseret, påpeker Bratvold.
– Bøylene vi leverer er laget av rustfrie stålrør i chrome eller sort
utførelse, som følger bilens front og monteres med braketter på rammen.
Utstyret er veldig praktisk å feste ekstra lys på, så vi selger mye lyktefester
som er tilpasset bøylene.
Når montering skjer hos Arctic Trucks, kan selskapet sørge
for at dette skrives inn i vognkortet etter visning hos Biltilsynet.
Kundene
kan også velge å få med nødvendig dokumentasjon, for å ha liggende klar ved
eventuell kontroll langs veien.
Krav til nummerkode
Frontbøyler skal være godkjent enten de er en del av originalutstyret eller er ettermontert. En nummerkode på bøylen skal samsvare med et siffer som gjenfinnes i godkjenningsdokumentet, ifølge Tron Sigurd Langsholt, driftssjef i Egil Verne AS.
Gjeldende regler for dette er nedfelt i et EU-direktiv fra 2009. Ved ettermontering kan det også være krav om godkjenning på en trafikkstasjon, der det gjøres en merknad om ekstrautstyret i vognkortet.
– Hvis utstyret omfattes av den felles ordningen for typegodkjenning innen EU og EØS-området, og får et såkalt EF-typegodkjenningsmerke, er det ikke nødvendig å besøke trafikkstasjonen. Merket skal være umulig å fjerne og lett leselig, sier Langsholt.
Han tror salget av ikke-godkjente bøyler har vært på rask retur de senere årene.
– Mange kjenner etter hvert til risikoen for å måtte
demontere slikt utstyr.
På grunn av dyr frakt er det dessuten lite spare på å
handle via useriøse og kanskje fjerneliggende nettaktører, hevder Langsholt.