-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Advarer mot å fuske med frontbøyler
Du kommer ikke lenger enn til neste EU-kontroll med en frontbøyle som ikke er godkjent, advarer bransjefolk. Innen flere bilkategorier ser de nå en betydelig etterspørsel etter slikt utstyr.
– Flerbruksbiler, SUV-er, nyttekjøretøyer og noen typer stasjonsvogner betyr spesielt mye for etterspørselen etter frontbøyler, sier Katrine Køste, daglig leder i Egil Verne AS.
– Denne typen utstyr har de senere årene gjennomgått en betydelig utvikling fra gamle dagers «kufangere». Det legges vekt på høy grad av modelltilpasning, og praktisk gode løsninger for feste av ekstra lys, sier Køste.
Men det gjelder strenge regler for typegodkjenning og dokumentasjon, påpeker hun. Begge deler må være i orden hvis man vil unngå at en tilfeldig kontroll eller neste EU-kontroll ender med krav om å demontere utstyret.
Vil ha papirer på gammelt utstyr
– Med jevne mellomrom får vi fremdeles besøk av bileiere som etter en kontroll etterspør godkjenningspapirer på eldre typer bøyler, men det er som regel ikke mulig å fremskaffe. Da må de tas av og eventuelt erstattes med nye, sier Børre Bratvold, markedssjef i Arctic Trucks Norway AS.
I mange tilfeller ville de gamle bøylene uansett ikke blitt godkjent etter dagens regler, blant annet fordi de ofte er for høye og rager noen centimeter over selve panseret, påpeker Bratvold.
– Bøylene vi leverer er laget av rustfrie stålrør i chrome eller sort
utførelse, som følger bilens front og monteres med braketter på rammen.
Utstyret er veldig praktisk å feste ekstra lys på, så vi selger mye lyktefester
som er tilpasset bøylene.
Når montering skjer hos Arctic Trucks, kan selskapet sørge
for at dette skrives inn i vognkortet etter visning hos Biltilsynet.
Kundene
kan også velge å få med nødvendig dokumentasjon, for å ha liggende klar ved
eventuell kontroll langs veien.
Krav til nummerkode
Frontbøyler skal være godkjent enten de er en del av originalutstyret eller er ettermontert. En nummerkode på bøylen skal samsvare med et siffer som gjenfinnes i godkjenningsdokumentet, ifølge Tron Sigurd Langsholt, driftssjef i Egil Verne AS.
Gjeldende regler for dette er nedfelt i et EU-direktiv fra 2009. Ved ettermontering kan det også være krav om godkjenning på en trafikkstasjon, der det gjøres en merknad om ekstrautstyret i vognkortet.
– Hvis utstyret omfattes av den felles ordningen for typegodkjenning innen EU og EØS-området, og får et såkalt EF-typegodkjenningsmerke, er det ikke nødvendig å besøke trafikkstasjonen. Merket skal være umulig å fjerne og lett leselig, sier Langsholt.
Han tror salget av ikke-godkjente bøyler har vært på rask retur de senere årene.
– Mange kjenner etter hvert til risikoen for å måtte
demontere slikt utstyr.
På grunn av dyr frakt er det dessuten lite spare på å
handle via useriøse og kanskje fjerneliggende nettaktører, hevder Langsholt.