– Problemene med godkjenning av våre garasjebergere kan koste firmaet et tosifret milliontall over få år, sier Jan Olav Martinsen i Saferec til YrkesBil.
Foto: Frank Williksen
– Forskjellsbehandling som kan koste oss millioner
– At de små bergingsbilene vi bygger opp etter TÜV Nord-dokumentasjon underkjennes av Statens vegvesen, betyr at konkurrerende leverandører får en vesentlig fordel, sier Saferec-sjef Jan Olav Martinsen. Nå forbereder han klage til EFTAs overvåkningsorgan, ESA.
– For oss betyr dette i praksis yrkesforbud, og det påfører bedriften et potensielt tap på minst 16 millioner kroner over en 5-års periode, sier Jan Olav Martinsen. Han er daglig leder i Saferec, som er en stor leverandør av bergingsbiler – både til private aktører og til Forsvaret.
I dette intervjuet forteller han om stor frustrasjon over Statens vegvesens praktisering av regelverket. YrkesBil har også innhentet kommentarer fra Statens vegvesen - les hva de svarer på kritikken fra påbyggeren.
– Vi har vært vant til at dokumentasjon
fra tyske TÜV på generell basis har blitt godkjent, men slik er det tydeligvis
ikke lenger. Statens vegvesens trafikkstasjon på Jessheim hevder nå at TÜV – i
dette tilfellet TÜV Nord – ikke har rett til å skrive ut hverken aksel- eller
totalvekter eller CO2, og henviser til at det kun er bilprodusenten som kan
gjøre dette, sier Martinsen til YrkesBil.
Kjepper i hjulet
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00