Sjef for nyttekjøretøy i Daimler-konsernet, Martin Daum, åpnet konsernets IAA-forestilling dagen-før-dagen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Tysk humor.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Sprinter er fortsatt fersk, og eSprinter er så fersk at den ikke er lansert ennå. Det skal skje i 2019, opplyste Wilfried Porth - HR-direktør i Mercedes-Benz Vans.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
En konvoi med nye Actros på vei til Daimlers IAA-forestilling dagen-før-dagen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Litt show må det være.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her er det Mercedes-Benz Trucks-sjefen Stefan Buchner som selv sitter bak rattet idet han entrer scenen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Mercedes-Benz Trucks-sjef Stefan Buchner.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Selv om nye Actros var vist fra før, var det massiv interesse blant de rundt 500 journalistene da Stefan Buchner presenterte lastebilen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Daimler ønsket å vise bredden i det de holder på med. Varebiler og Fuso e-Canter er en del av det.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fuso e-Canter og futuriske Urban e-Truck.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Toppsjefene, fra venstre: Wilfried Porth - HR-direktør i Mercedes-Benz Vans, Till Oberwörder - sjef for Daimler Buses, Martin Daum - sjef for nyttekjøretøy i Daimler og Stefan Buchner - sjef for Mercedes-Benz Trucks.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fuso e-Canter og futuriske Urban e-Truck vekker interesse.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Sprinter-bobil på hydrogen ble vi kjent med i sommer. Uvisst om eller når den kommer.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Mercedes mener fortsatt alvor med droner på taket.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Mercedes mener fortsatt alvor med droner på taket.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Slik ser det ute inne i dronevarebilen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nye minibussvarianter på Sprinter og elektrifiserte Citaro blir å finne på IAA.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Anleggsbilen Arocs får mange av de samme oppgraderingene som Actros.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
X-klasse med potent V6-motor kommer snart.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Setras dobbeltdekker var første buss i konsernet med nødbremsesystemet ABA4. I 2019 kommer det på alle busser fra MB og Setra, mens Actros da rykker fra med ABA5.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Demonstrasjon av sidevarslingen som skal forhindre påkjørsel av syklister.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Transforming Transportation var et av budskapene på Daimlers vorspiel.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Kinesiske Foton Motor Group er en viktig partner for Daimler i Asia. her er Fotons toppsjef, Xiyong Zhang, på besøk i Hannover. Kina var i 2017 et større lastebilmarked enn Nord-Amerika, Vest-Europa og Japan til sammen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Martin Zeilinger er Head of advanced engineering, og ga en leksjon om eActros. Fortsatt i testfase, blant annet hos ti kunder. Uvisst når den kommer på markedet, men under litt press anslo Zeilinger
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Gesa Reimelt er sjef for EMG, E-Mobility Group, som er en egen gruppe i Daimler med ansvar for utvikling av tunge, elektriske lastebiler og busser. Trivelig dame.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Elektriske eActros på prøvekjøring.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Mercedes Pro er enkelt sagt et flåtestyringssystem for varebiler, à la FleetBoard for tyngre kjøretøy, men med muligheter for nettopp fleksibel styring av kjøremønster og vareflyt i sanntid.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Batteri-strategi for elektriske busser var et hett tema.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
e-Fuso er opprettet som et eget rent elbilmerke.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
PR- og informasjonssjef Olav-Kåre Thingwall (t.v.) og direktør Per Ragnar Johansen fra Mercedes-Benz Nyttekjøretøy-importøren Bertel O. Steen er selvsagt på plass i Hannover for å få med seg siste nytt.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Edition 1 er en spesialutgave av nye Actros, begrenset til 400 eksemplarer. Disse bilene er proppet med alt av ekstrautstyr.
Foto: Daimler

Daimler tjuvstartet IAA

Alle nyhetene var avslørt på forhånd, men på dagen-før-dagen-forestillingen i Hannover ble de for første gang vist sammen i full bredde. Og det er ikke småtteri Daimler har på gang.

Publisert

I morgen – onsdag – åpner den 67. utgaven av den store nyttekjøretøyutstillingen IAA dørene for pressen. Det betyr nyheter på rekke og rad, av alt du kan tenke deg innen nyttetransport – fra lastestropper til lastebiler.

Tradisjonen tro kappes de to største tyske grupperingene innen nyttekjøretøy, Daimler og Traton Group (före detta Volkswagen Truck & Bus), om å ha den største og mest imponerende forestillingen dagen før dagen.

For to år siden kolliderte arrangementene nesten tidsmessig, så i år hadde Daimler valgt å legge sitt vorspiel til ettermiddagen i dag for å komme konkurrenten i forkjøpet. Sistnevnte har på sin side invitert til «Housewarming Show» i kveld. Vi er selvsagt på plass der også, og rapport kommer på YrkesBil.no senere.

Rekordår på gang
Hos Daimler var det ingen «breaking news» denne gangen. Nye Sprinter er jo for lengst vist frem i flere omganger og allerede ute på veiene, og nye Actros hadde sin premiere for et par uker siden. Men utstillingen blir første mulighet for publikum til å se lastebilen uten sidespeil på nært hold.

Riktignok er det tatt frem en spesialversjon av Actros – «Edition 1» – til IAA, men her snakker vi trolig mest staffasje. Begrenset til 400 eksemplarer, proppet med utstyr. Og så dukker det nok opp noen varianter av de nylig lanserte modellene på utstillingen som ikke har vært vist tidligere.

Men det som var nytt var at dette er første gangen konsernet viser alle sine nyeste nyheter samlet på ett brett. Og det er jo da man virkelig ser at her er det mye spennende på gang – samtidig.

Foruten de nevnte «ordinære» versjoner av Actros og Sprinter, snakker vi elektriske eVito, eSprinter og eActros, hydrogenversjon av Sprinter, varebiler med droner på taket, elektriske Fuso e-Canter, nye minibusser, V6-motor i X-klasse, hybrid- og batterielektrisk Citaro, og den futuriske Urban eTruck som vi ble kjent med på forrige IAA. For å nevne noe.

– Som dere kan se drømmer vi stort i Daimler, og vi viser konsepter. Et par år senere kommer vi tilbake med produksjonsklare modeller. La meg si det sånn: vi lover ikke, vi leverer, sa Martin Daum, øverste sjef for nyttekjøretøy i Daimler-konsernet.

Og det er ikke rart konsernet strutter av selvtillit om dagen:

– Ordreinngangen vår er opp 30 prosent hittil i år, og vi er optimistiske for resten av 2018. Vi er i grunnen utsolgt for det meste. 2018 vil bli et rekordår for Daimler Trucks, skrøt Daum fra scenen.

Batteriene er utfordringen
Elektrifisering var naturligvis et gjennomgangstema hvor enn vi snudde oss på dagens fest, ikke minst da vi traff på Gesa Reimelt. Hun er nemlig øverste sjef for nyopprettede EMG, E-Mobility Group, som er en egen gruppe med ansvar for utvikling av tunge, elektriske lastebiler og busser.

Daimler Trucks investerer mer enn 2,5 milliarder Euro i forskning og utvikling i år og neste år, og mer enn 500 millioner av disse går til autonom kjøring og til e-mobility.

– Vår oppgave er å definere en strategi for elektriske komponenter, komplette elektriske kjøretøy og utvikle en standardisert, global elektrisk arkitektur, tilsvarende den globale plattformstrategien Daimler Trucks har for konvensjonelle motorer og drivlinjekomponenter, forteller hun til YrkesBil.no etter å ha vært ute på en prøvetur med elektriske eActros.

Reimelt er langt fra ukjent med batteribiler. Inntil 1. juli i år ledet hun prosjektgruppen for drivlinjer og eDrive hos Mercedes personbiler.

I utgangspunktet inngår ikke elektriske varebiler i EMG, men det vil selvsagt utveksles erfaringer også mellom de lette og tunge avdelingene.

– Tanken er å binde all elektromobilitet sammen, utveksle erfaringer fra hverandre og utnytte utviklingskapasiteten. For eksempel: eActros har mye felles med elbussen Citaro, og det er hentet erfaringer fra Fuso e-Canter. I de tilfellene det er naturlig vil vi selvsagt også jobbe opp mot varebil-divisjonen, sier Reimelt.

– Er målet å elektrifisere alt – og i så fall når?

– Hadde jeg hatt en glasskule å se inn i fremtiden med, så skulle jeg gjerne svart på det, men at elektriske nyttekjøretøy nå kommer for fullt er utvilsomt – og derfor vil vi være forberedt.

– Hva ser du som hovedutfordringen når det gjelder tunge, elektriske nyttekjøretøy?

– Batteriet. Både kostnaden – de er fortsatt veldig dyre – og størrelsen. Batteriene er fortsatt veldig store og tunge, om man skal oppnå en viss rekkevidde, sier Reimelt.

Mer i vente
Vi skal selvfølgelig komme tilbake til nyhetene fra Hannover ganske snart.

Allerede i førstkommende utgave av YrkesBil (som er hos abonnentene den 26. september) vil vi ha den første samlereportasjen fra årets IAA, og her på nettet vil vi komme med nyheter fortløpende.

Og hvis du er fristet, husk at Hannover er ikke veldig langt unna. Utstillingen holder åpent til og med den 27. september.

Powered by Labrador CMS