-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny studie: Må øke antall nullutslippslastebiler med 100-gangeren
Europeiske lastebilprodusenter estimerer at rundt 200.000 "nullutslippslastebiler" må være i drift innen 2030, dersom man skal nå målene for CO2-utslipp for tunge lastebiler.
En ny studie fra European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) viser at det i dag er rundt 6,2 millioner nyttekjøretøy i kategorien "medium og heavy" på veien i EU-området, med en snittalder på 13 år.
Nesten 98 prosent av disse lastebilene kjører på diesel, ifølge den ferske 2021-utgaven av rapporten «Vehichles in Use» fra ACEA. Kun 2.300 – eller 0,04 prosent av den totale flåten – er såkalte nullutslippslastebiler.
Basert på ACEAs nye data vil det innebære behov for å øke antall «nullutslippslastebiler» med 100-gangeren på under ti år, dersom man skal nå målene for CO2-utslipp for tunge lastebiler.
I EUs mobilitetsstrategi som nylig ble publisert har EU-kommisjonen et mål om å ha 80.000 «nullutslippslastebiler» på veien innen 2030, men ifølge ACEA vil ikke det holde for å nå målet om 30 prosent reduksjon i CO2-utslippene.
Tidligere har vi fortalt at ACEA beregner et behov for 90.000 nye ladepunkter for elektriske tunge kjøretøy innen 2030.
ACEA-topp Eric-Mark Huitema forsikrer at lastebilprodusentene jobber på spreng for å oppfylle sine forpliktelser om å utvikle «nullutslippslastebiler» de neste årene, men understreker at de trenger hjelp.
– For å gjøre nullutslippsbiler til det foretrukne valget blant transportoperatører, er det nødvendig med hastetiltak på EU-nivå. Dette inkluderer etablering av CO2-baserte veiavgifter, energibeskatning basert på karbon- og energiinnhold i drivstoff, et forsvarlig prissystem for CO2-utslipp og, viktigst, et tett nettverk av lade- og drivstoffinfrastruktur som er egnet for lastebiler, sier han.