-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Ny studie: Må øke antall nullutslippslastebiler med 100-gangeren
Europeiske lastebilprodusenter estimerer at rundt 200.000 "nullutslippslastebiler" må være i drift innen 2030, dersom man skal nå målene for CO2-utslipp for tunge lastebiler.

En ny studie fra European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) viser at det i dag er rundt 6,2 millioner nyttekjøretøy i kategorien "medium og heavy" på veien i EU-området, med en snittalder på 13 år.
Nesten 98 prosent av disse lastebilene kjører på diesel, ifølge den ferske 2021-utgaven av rapporten «Vehichles in Use» fra ACEA. Kun 2.300 – eller 0,04 prosent av den totale flåten – er såkalte nullutslippslastebiler.
Basert på ACEAs nye data vil det innebære behov for å øke antall «nullutslippslastebiler» med 100-gangeren på under ti år, dersom man skal nå målene for CO2-utslipp for tunge lastebiler.
I EUs mobilitetsstrategi som nylig ble publisert har EU-kommisjonen et mål om å ha 80.000 «nullutslippslastebiler» på veien innen 2030, men ifølge ACEA vil ikke det holde for å nå målet om 30 prosent reduksjon i CO2-utslippene.
Tidligere har vi fortalt at ACEA beregner et behov for 90.000 nye ladepunkter for elektriske tunge kjøretøy innen 2030.
ACEA-topp Eric-Mark Huitema forsikrer at lastebilprodusentene jobber på spreng for å oppfylle sine forpliktelser om å utvikle «nullutslippslastebiler» de neste årene, men understreker at de trenger hjelp.
– For å gjøre nullutslippsbiler til det foretrukne valget blant transportoperatører, er det nødvendig med hastetiltak på EU-nivå. Dette inkluderer etablering av CO2-baserte veiavgifter, energibeskatning basert på karbon- og energiinnhold i drivstoff, et forsvarlig prissystem for CO2-utslipp og, viktigst, et tett nettverk av lade- og drivstoffinfrastruktur som er egnet for lastebiler, sier han.