-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Volkswagen California produksjon](https://image.yrkesbil.no/4058921.webp?imageId=4058921&width=960&height=548&format=jpg)
Volkswagen California
Har rundet 200.000 bobiler
Volkswagen Nyttekjøretøy har en egen avdeling i Hannover-Limmer som bygger bobiler under California-paraplyen. Nå har de rundet 200.000 biler.
Siden starten i 2004 har avdelingen som skreddersyr Volkswagen bobiler etter kundens ønsker, blitt en betydelig virksomhet med 600 medarbeidere.
I fjor ble det utlevert hele 21.600 California 6.1 til kunder – en økning på 14,9 prosent sammenlignet med pre-koronaåret 2019. Ifølge Volkswagen gjør det California til suveren markedsleder i sitt segment.
Jubileumsmodellen var en California 6.1 2.0 TDI med firehjulsdrift og 7-trinns DSG girkasse lakkert i fargene Reflex Silver / Fortana Red. Bilen var utstyrt med kjøkken- og skapinnredning, samt elektrisk pop-up tak med vinduer.
Basismodellen bygges sammen med øvrige T-modeller ved fabrikken i Hannover-Stöcken hvor den får nødvendige utskjæringer for tak og vinduer. Deretter blir den flyttet til Limmer-anlegget åtte kilometer unna hvor den får skreddersydd innredning etter kundens ønsker.
California-modellen ble første gang presentert i 1988 basert på tredje generasjon Transporter. Frem til 2004 ble bobilen bygget av Westfalia før Volkswagen Nytte startet produksjonen in-house ved overgangen til T5.
De første årene bygde 35 ansatte rundt 20 biler om dagen. Produksjonen økte gjennom årene til 15.150 Californiaer i 2017. Bil nummer 100.000 forlot fabrikken året etter, og de neste 100.000 ble bygget i løpet av bare fem år. Nå bygger 600 ansatte på tre skift 150 biler om dagen.
Neste sommer starter produksjonen av en ny California basert på T7-generasjonen av Transporter/Mulitivan, så de som ønsker seg en California elbil må fortsatt smøre seg med en god porsjon tålmodighet.