-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Høna og egget – samtidig
Ladepunkter er åpenbart viktig, dersom batterielektriske lastebiler og busser skal ha noen fremtid. Det er jo et evig høne-og-egget problem. Nå tar lastebilfabrikkene egget i egne hender.
Europas seks store lastebilprodusenter har i fellesskap lovet å fjerne dieseldrevne biler fra programmet sitt innen 2040.
Men industrien har også vært flink til å fortelle at hvis dette skal gå bra, trenger de en strategisk ladestruktur i Europa – og bare i sjeldne tilfeller bør den ha noe med personbil-laderne å gjøre.
Lastebilenes krav og behov er helt annerledes.
I øyeblikket er ikke en eneste alminnelig tilgjengelig ladestasjon tilpasset lastebiler operativ i Europa!
Bilindustriens takorganisasjon, ACEA, har vært intens i sine rop etter 50.000 ladeplasser innen 2030 (15.000 innen 2025), og akkurat som lade-etterspørselen her hjemme, høres det ut som alle mener at dette MÅ være en offentlig oppgave.
Men nå har – i første omgang – Daimler, Traton og Volvo gitt beskjed om at industrien ser på dette også som eget ansvar.
De tre store produsentene har kommet med en plan der de forteller at de skal investere 500 millioner euro i 1700 ladeplasser som skal være på plass i 2027.
Det er i hvert fall et første skritt mot 50.000 og likner litt på personbilbransjens innsats da de etablerte Ionity som hadde nesten 50 stasjoner oppe ved utgangen av 2018.
Lastebilbransjen har et helt annet problem enn personbilene – vekten på godset de frakter og avstandene det fraktes over krever at enten har bilene så store og tunge batterier at det til slutt blir kontraproduktivt, eller de krever hyppig og hurtig lading for å unngå nedetid.
Derfor er det også mange som regner med at hydrogen er et bedre svar på langtransportens behov enn elektrisitet. Men det er åpenbart at i øyeblikket er det batterielektrisk som gjelder.
Det nettverket som planlegges nå vil bli en blanding av destinasjons-huber og anlegg på de store transportveiene.