-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Høna og egget – samtidig
Ladepunkter er åpenbart viktig, dersom batterielektriske lastebiler og busser skal ha noen fremtid. Det er jo et evig høne-og-egget problem. Nå tar lastebilfabrikkene egget i egne hender.
Europas seks store lastebilprodusenter har i fellesskap lovet å fjerne dieseldrevne biler fra programmet sitt innen 2040.
Men industrien har også vært flink til å fortelle at hvis dette skal gå bra, trenger de en strategisk ladestruktur i Europa – og bare i sjeldne tilfeller bør den ha noe med personbil-laderne å gjøre.
Lastebilenes krav og behov er helt annerledes.
I øyeblikket er ikke en eneste alminnelig tilgjengelig ladestasjon tilpasset lastebiler operativ i Europa!
Bilindustriens takorganisasjon, ACEA, har vært intens i sine rop etter 50.000 ladeplasser innen 2030 (15.000 innen 2025), og akkurat som lade-etterspørselen her hjemme, høres det ut som alle mener at dette MÅ være en offentlig oppgave.
Men nå har – i første omgang – Daimler, Traton og Volvo gitt beskjed om at industrien ser på dette også som eget ansvar.
De tre store produsentene har kommet med en plan der de forteller at de skal investere 500 millioner euro i 1700 ladeplasser som skal være på plass i 2027.
Det er i hvert fall et første skritt mot 50.000 og likner litt på personbilbransjens innsats da de etablerte Ionity som hadde nesten 50 stasjoner oppe ved utgangen av 2018.
Lastebilbransjen har et helt annet problem enn personbilene – vekten på godset de frakter og avstandene det fraktes over krever at enten har bilene så store og tunge batterier at det til slutt blir kontraproduktivt, eller de krever hyppig og hurtig lading for å unngå nedetid.
Derfor er det også mange som regner med at hydrogen er et bedre svar på langtransportens behov enn elektrisitet. Men det er åpenbart at i øyeblikket er det batterielektrisk som gjelder.
Det nettverket som planlegges nå vil bli en blanding av destinasjons-huber og anlegg på de store transportveiene.