-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS

Mercedes med amerikansk fremtidstruck – på diesel!
Det virker kanskje litt underlig å få servert en fremtidstruck, til og med offentlig finansiert, som drives av en 13 liters dieselmotor. Men vi er i USA, og bilen inneholder heldigvis andre finesser.
Freightliner Super Truck II heter skapningen. Det betyr at et sted har det vært en Super Truck I – og, ganske riktig. Det er den man bruker som benchmark på mye av det man har oppnådd med dagens toer.
Eneren er fra 2015, delvis finansiert av Department of Energy – akkurat som dagens – og med mål om å gjøre godstransport så energieffektiv som mulig.
Den overoppfylte en rekke av målene DOE hadde presentert.
Udramatisk
På ST II er det først og fremst aerodynamikken det har vært jobbet med, og når alle elementer er lagt sammen viser det seg at luftmotstanden er bedre med mer enn 12 prosent i forhold til ST I.
Nok en gang, bedre enn det DOE hadde bedt om.
Det lovende er at dette er gjort uten noen dramatiske inngrep. Som bildene viser ser ikke bilen spesielt radikal ut, som om man har gjort den litt fargerikere enn vanlig.
Den er basert på en vanlig Cascadia-hytte som er lettere forfinet.
Ingen skarpe kanter
«Vi lot designerne se for seg hvordan overflaten av bilen ville bli gravd vekk av vinden,» sier sjefdesigneren Jeff Cotner når han beskriver prosessen.

«Naturen har en egen evne til å skape de perfekte formene når materialet den jobber med et lett som snø eller sand. Det var det vi forsøkte, skape en form som vinden ville skapt. Og da er det viktig å vite at vinden ser ikke det samme som øynene våre. Derfor lot vi aerodynamikken avgjøre formen på de kritiske områdene, og vi lot øyet skape vakre former på områder som var aerodynamisk nøytrale».
Alle skarpe kanter er fjernet, vinduer er flush med karosseriet, dører og grill og luftinntak er så rene som mulig, det måtte en lovendring til for å tillate sidekameraer i stedet for speil, og det er nye aerodynamiske plater under bilen.
Senkes i fart
Men det hjelper ikke med fri flyt rundt hytta hvis luftstrømmen treffer en kompakt vegg når den når semien.
Derfor har den en aktiv opphengning som senker bilen på motorveier, og aktiv bredder som bedre leder luften rundt hengeren. En spoiler på tre kanter hjelper også.
Motoren er selvfølgelig skikkelig massert, blant annet med nytt kjøle- og smøresystem og tandemakselen er aktiv på den måten at den automatisk skifter fra 6x4 til 6x2 når den har nådd motorvei-hastighet. Da flyttes også deler av lasten automatisk over slepehjulene som har mye mindre rullemotstand enn drivhjulene.
Michelin har for øvrig utviklet et eget styrehjul som er med på å redusere rullemotstanden med mer enn 12 % i forhold til Super Truck I.
Hydrogen neste
48 Volt systemet driver bl.a. start/stopp systemet og er forresten kraftig nok til å vedlikeholde farten over lange avstander når motoren er slått av og bilen bare coaster.
En rekke elementer fra Super Truck I finnes i dagens produksjons-biler fra Freightliner. Man regner med at innovasjoner fra toeren også snart vil finne vei til samlebåndet.
Og de som synes det høres håpløst ut med diesel når man skal tenke fremtid bør applaudere at DOE allerede har tegnet avtale med Freigthliner om en Super Truck III. Den er planlagt til 2027 og der konsentreres interessen om en drivlinje basert på hydrogen og brenselceller.