Europa rundt på biodrivstoff: DHL gjør Formel 1 grønnere

DHL og Formel 1 tar bærekraftig logistikk til nye høyder i det flerårige partnerskapet med et nytt initiativ denne sesongen.

Publisert

DHL introduserer sin første lastebilflåte på biodrivstoff, og tar denne sesongen i bruk 18 nye lastebiler for å støtte Formel 1 i målet om nullutslipp innen 2030.

De nye lastebilene, som er i stand til å kjøre på HVO100 drop-in drivstoff (hydrobehandlet vegetabilsk olje, vil levere utstyr til alle europeiske Formel 1-løp i 2023. Hver lastebil kan redusere karbonutslippet med min. 60 prosent sammenlignet med fossilt drivstoff, med stort potensial for høyere besparelser.

18 lastebiler

– Vårt partnerskap med Formel 1 viser vårt felles engasjement for bærekraft og reduksjon av karbonfotavtrykk. Vi streber hele tiden etter å gjøre logistikk mer bærekraftig og gleder oss over å introdusere den første lastebilflåten som kjører på bærekraftig drivstoff, sier Arjan Sissing, Head of Global Brand Marketing i Deutsche Post DHL Group (DPDHL).

– Som en industrileder innen grønn logistikk, bidrar de 18 lastebilene til en DHL-flåte med ytterligere lavere utslipp, der vi viser våre fans og kunder at det er mulig å bringe spenningen med Formel 1-løp rundt om i verden på en bærekraftig måte.

De nye lastebilene reduserer karbonutslipp samtidig som de opprettholder samme ytelsesnivå når det gjelder lastekapasitet og kjøreavstand som med diesel. Fra et miljø- og sikkerhetsperspektiv er håndtering av biodrivstoff også sikrere enn bunkring av diesel.

350 mil per tank

Paul Fowler, Head of DHL Motorsports Logistics, sier:

– Hver lastebil kan transportere opptil 40 tonn og kjøre opptil 3.500 km pr. 1.000 liters tank. Til de europeiske F1-rundene kjører lastebilene utelukkende på HVO100, som er et andre generasjons biodrivstoff som oppfyller standarden EN15940 for parafindrivstoff, og som et drop-in drivstoff.

Ved å bruke HVO100 følger DPDHL direktiv om fornybar energi. På grunn av partnerskapets betydelige bærekraftpåvirkning, planlegger DHL og Formel 1 å utvide bruken av disse bærekraftig drevne lastebilene de kommende årene, som en del av den pågående innsatsen for å minimere deres miljøfotavtrykk.

Felles mål – Net Zero

– Vi opererer på global skala, og DHL spiller en kritisk rolle i å levere utstyr til løpene, og hjelpe oss med å håndtere den logistiske påvirkningen vi har som verdensmesterskap, sier Ellen Jones, Head of ESG i Formula 1.

– Sammen ser vi kontinuerlig etter mer bærekraftige løsninger, og gjennom innovasjoner som lastebiler på biodrivstoff, kan vi ta betydelige skritt fremover for å redusere karbonutslippene våre og nå vårt bærekraftsmål om å være Net Zero innen 2030. Det er fantastisk å se partnere som DHL dele den samme drivkraften og forpliktelsen til å skape en mer bærekraftig Formel 1.

Også i lufta

Å skape en mer bærekraftig fremtid har vært en sentral del i partnerskapet, og DHL og Formel 1 har aktivt tatt skritt for å redusere karbonfotavtrykket. Dette inkluderer testing av mer avanserte, fremtidige teknologier, utnyttelse av multimodale transportløsninger, inkludert vei- og sjøfrakt, og bruk av flere Boeing 777-fly, som reduserer karbonutslippene med 18 % sammenlignet med tradisjonelle 747-fly. DHL utstyrer også sine lastebiler med GPS for å overvåke drivstofforbruket og optimalisere kjøreruter.

Denne sesongen vil DHLs motorsportsteam dekke rundt 150.000 km og frakte opptil 1.400 tonn utstyr per løp. I tillegg til racerbiler, dekk, reservedeler og drivstoff, fraktes også annet utstyr til ønsket destinasjon.

Powered by Labrador CMS