Oppgraderte FL Electric har oppdatert batterikonfigurasjon og er fremdeles utviklet spesielt for bytransport.

Ny elektrisk innstegsmodell fra Volvo

FL Electric kommer nå i en ny 14-tonns innstegsmodell. 

Publisert

Volvo FL mellomtung lastebil var en av de første modellene fra Volvo Trucks med helelektrisk drivlinje

Mens produsenten fortsetter å utvide sitt tilbud av elektriske lastebiler til flere transportsegmenter, markerer denne nye 14-tonnsvarianten av FL Electric et nytt innstegsnivå når det gjelder nyttelast og batterikapasitet.

– Velg den batterikapasiteten du faktisk trenger. Da får du mest mulig ut av lastebilen – både i nyttelast og lønnsomhet, sier Jan Hjelmgren, Head of Product Management i Volvo Trucks.

Den nye versjonen leveres med flere akselavstander og batterialternativer.

Utformingen og plasseringen av batteriene gjør at de ikke kommer i konflikt med påbygg på rammen. I tillegg blir den nye FL-varianten enda mer smidig, med mulighet for en total bredde ned til 2,4 meter.

De nye batteriene vil også være tilgjengelige i flere av Volvos elektriske lastebilmodeller – fra den nye 14-tonns FL Electric, til 16- og 18-tonnsversjonene, og Volvo FE Electric med totalvekt på opptil 26 tonn.

De elektriske versjonene av Volvo FL og FE har vært på markedet siden 2019.

Volvo har i dag åtte elektriske lastebilmodeller i produksjon. 

I pressemeldingen fremhever Volvo at de «har solgt over 5 700 elektriske lastebiler globalt», men med tanke på at det ifølge ACEA ble produsert 2,97 millioner nye lastebiler globalt i 2024 blir tallet likevel lite.

Volvo FL Electric 14 tonn

  • Rekkevidde: opptil 200 km, avhengig av last, kjørestil, temperatur og andre forhold
  • Brukbar batterikapasitet: 145 kWh
  • Elektrisk motor: 180 kW
  • Bakkeklaring: 240 mm
  • Akselavstand: fra 3 800 mm til 6 500 mm
  • Hurtiglading (DC): 20–80 % på ca. 1 time og 17 minutter med åtte batterienheter
  • Produksjonsstart: andre halvår 2026
Powered by Labrador CMS