SKISSER: Slik ser Kia-designerne for seg de nye varebilmodellene.
SKISSER: Slik ser Kia-designerne for seg de nye varebilmodellene.

Varebilhåp fra Kia

Hyundai har nettopp fortalt at de skal investere 50 milliarder dollars i Sør-Korea frem til 2025. Det skal gå til mer enn biler: elektronikk og mobilitet i luften for eksempel.

Publisert

Men vi kan trygt regne med at biler vil få sitt og at noe også vil dryppe på Kias idé om «Purpose Built Vehicles».

Det har vært snakket om slike produkter siden Plan S-strategien ble presentert for noen måneder siden. Da dukket også disse skissene opp som er så nær vi har kommet varebiler fra Kia på en stund. Internt later de til å bli omtalt som SW-prosjektet.

En egen fabrikk for Purpose Built Vehicles – det høres ut som biler som er bygget for bare ett bestemt formål – skal bygges neste år. Men det sies at biler derfra ikke skal rulle ut før i 2026.

Kia har faktisk sin egen sjef for lette, kommersielle kjøretøy, Sangdae Kim. Hans ansvar er forresten begrenset til de batterielektriske, men han forsikrer at også der vil det bli nok å gjøre i fremtiden.

De første Purpose Built kjøretøyene har han allerede presentert. Niro Plus heter de. Niro-modeller spesielt tilpasset taxi-bruk eller andre mobilitetstjenester.

Deres lille Ray Van, som også kan leveres som en-seter spesialbygget til pakkelevering i bysentra, kommer også snart i elektrisk utgaver.

Og så kan vi åpenbart vente på de rene varebilene igjen.

FLERE VARIANTER: Designskisser av nye varebilmodeller fra Kia.
FLERE VARIANTER: Designskisser av nye varebilmodeller fra Kia.
Powered by Labrador CMS