ØVERST: May-Britt Berge Solheim, kontorsjef i Statens vegvesen og Erik Hagen, i Harald A. Møller-eide Iseveien Services AS.
NEDERST: Birger Solvang og Tom Wessel Skipping, forfattere av ny fagbok om varebilløyve, og Hanne Nordsæter, i Fartskriver AS.

Nye krav om løyve og fartsskriver i varebiler: Er bransjen forberedt?

Opp mot 23.000 varebiler brukes i nasjonal godstransport mot vederlag, og vil bli omfattet av nye krav om løyve fra 1. januar og fartsskriver fra 1. juli 2026. – Jeg tror faktisk ikke bransjen er forberedt i det hele tatt, og da tenker jeg på hele nyttekjøretøybransjen, sier sjefen for en av Norges største varebilpåbyggere.

Publisert

Som kjent blir det fra 1. januar 2026 krav om løyve for varebiler med tillatt totalvekt mellom 2.500 og 3.500 kilo som brukes til transport mot vederlag i Norge. 

Da skal alle som driver med dette ha gjennomført kurs og bestått løyveeksamen. I tillegg skal alle varebiler som driver løyvepliktig transport - med tilbakevirkende kraft - ha installert fartsskriver innen 1. juli 2026. 

Flere bransjeaktører YrkesBil har snakket med, mener dette kan by på store utfordringer.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS